اسد 08, 1399 08:16 Asia/Kabul
  • مرحله نهایی رزمایش بزرگ و مشترک

مرحله نهایی رزمایش بزرگ و مشترک "پیامبر اعظم (ص) 14" از روزسه شنبه با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه عمومی استان هرمزگان، غرب تنگه هرمز و خلیج فارس تا عمق کشور آغاز شد.

در این رزمایش عملیات تهاجمی موشکی، شناوری و پهپادی علیه مواضع دشمن، عملیات مین ریزی آفندی و قطع خطوط مواصلاتی شناورهای دشمن فرضی، اجرای عملیات رزم موشکی توسط بالگرد و شلیک موشک‌های ساحل به دریا در مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه به اجرا در می آید.

یکی از ویژگی های این رزمایش که برای نخستین بار عملیاتی شده؛ رصد منطقه رزمایش با استفاده از تصاویر ارسالی از "ماهواره نور" است .

ماهواره "نور" به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران، 22 آوریل 2020 (3ثور1399) از ماهواره بر 3 مرحله‌ای "قاصد"، از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مدار 425 کیلومتری زمین قرار گرفت.

افزوده شدن  توانایی ماهواره ای به  مجموعه توانمندی های  سپاه پاسداران، قدرت نظامی ایران را در تراز یک نیروی  راهبردی قرارداده است. توسعه تجهیزات و تسلیحات ایران منطبق بر تهدید و شناخت واقعی از نقاط ضعف و قوت دشمن است. ماهواره نظامی نور با ظرفیت های قابل توجه خود، می‌تواند در ابعاد مختلفی اطلاعات دقیق و به ‌روز را از سطح زمین و پدیده‌های اطراف آن جمع‌آوری و بر هر نوع فعالیت نظامی در منطقه نظارت کند. با اطلاعاتی که از این ماهواره مخابره می شود، می توان مسیر حرکت موشک ها و زمان برخورد به هدف را تشخیص داد. همچنین می توان بر رفت‌وآمدهای مرزی قاچاقچیان و تروریست‌های مرزی، فعالیت‌های اقتصادی و تأسیساتی کشورهای هدف و نیز معاهدات بین‌المللی مرزی، نظارت کرد. آمریکا وبرخی  کشورهای اروپایی اما کوشیدند با فضاسازی و ایجاد هیاهو از اهمیت این دستاورد بکاهند ودرعین حال آن را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و تهدیدی برای جهان جلوه دهند. این واکنش ها البته دور از انتظار نبود. اهمیت این ظرفیت ها در قالب دکترین دفاعی ایران برای پیشگیری از وقوع جنگ است. ایران در عرصه هوا –فضا و در سایر عرصه ها  با در اختیار داشتن منابع قدرت دفاعی و بازدارندگی نظامی  موفق  به ایجاد معادلات جدید در روابط بین المللی شده است. ساقط کردن پهباد فوق پیشرفته امریکا در حریم هوایی ایران از جمله این موارد است. واشنگتن در راستای اقدامات تحریک‌آمیز خود علیه ایران ماه ژوئن سال گذشته یک فروند پهپاد جاسوسی خود را وارد حریم سرزمینی جمهوری اسلامی کرد. این پهباد فوق پیشرفته در منطقه روبروی کوه مبارک هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

 جرمی بینی Jeremy Binnie  تحلیلگر وکارشناسان مسایل نظامی در  هفته نامه دفاعی جینز با اشاره به قدرت نظامی وپدافند هوایی ایران می گوید: "وقتی ایرانی ها واقعا روی چیزی سرمایه گذاری می کنند؛ باید روی آن حساب کرد. ما این موضوع را درباره موشکهای بالستیک آنها می دانستیم ولی ظاهرا درخصوص سامانه پدافند هوایی ایرانی ها نیز وضعیت به همین گونه است "

همانگونه که سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم (ص)۱۴، تاکید کرد؛ سیاست جمهوری اسلامی ایران  برای صیانت از منافع حیاتی ملت ایران دفاعی است، به این مفهوم که ایران از ابتدا به هیچ کشوری تهاجم نخواهد کرد، اما در تاکتیک و عملیات کاملا تهاجمی است.

از این دید گاه؛ پیام مرحله پایانی رزمایش پیامبر اعظم (ص) 14؛ نمایش اقتدار ایران در حفظ امنیت و مقابله با  تهدید ها و نا امنی ها با استفاده ازفناوری ماهواره ای است.

کلیدواژه