ناکامی اروپایی ها در همراه ساختن روسیه و چین درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران
(last modified 1399-05-21T07:12:22+00:00 )
اسد 21, 1399 11:42 Asia/Kabul
  • ناکامی اروپایی ها در همراه ساختن روسیه و چین درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران
    ناکامی اروپایی ها در همراه ساختن روسیه و چین درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

آمریکا رهبری کارزاری را برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی ایران که طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در 27 میزان 1399 به پایان می رسد برعهده دارد. شرکای اروپایی آن نیزبه رغم برخی مخالفت ها با واشنگتن اما با دولت ترامپ در این زمینه هم داستان هستند.

با این همه تلاش سه کشور اروپایی یعنی بریتانیا ، فرانسه و آلمان موسوم به تروئیکای اروپایی برای حصول توافق با چین و روسیه در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با ناکامی مواجه شده است. یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفت که به نظر می‌رسد تلاش دقیقه آخری بریتانیا ، فرانسه و آلمان برای توافق با روسیه و چین برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ناموفق بوده است.این دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود در ادامه افزود: «هدف دولت آمریکا پایان دادن به توافق هسته‌ای با ایران است.»

به نظر می رسد اروپایی ها با توجه به برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در روز سه شنبه 21 اسد به منظور بررسی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی از سوی امریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران قصد داشتند تا با رایزنی با روسیه و چین به عنوان دوعضو طیف شرقی گروه 1+4 و نیز دوعضو دائم شورای امنیت به نحوی این دو قدرت بین المللی را با خواسته طیف غربی گروه 1+4 و آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ولو به صورت محدود یعنی تا سال 2023 همراه کنند تا بدین ترتیب هم خواسته واشنگتن تاحدی برآورده شود و هم به زعم این سه کشور اروپایی بتوان توافق هسته ای برجام را حفظ کرد.

با این حال مخالفت روسیه و چین با درخواست اروپایی ها نشان می دهد که مسکو و پکن بر سر موضع اصولی خود در زمینه ضرورت لغو تحریم تسلیحاتی ایران در موعد مقرر یعنی دراکتبر 2020 و نیزغیر قانونی بودن خواسته آمریکا مبنی بر تمدید این تحریم و حتی دائمی کردن آن تاکید دارند. مقامات این دو کشور نه فقط در اظهار نظرهای رسمی خود براین امر تاکید کرده اند بلکه«سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه در اوایل ژوئن 2020 در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش»دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت، تلاش‌های آمریکا  را برای تحریم تسلیحاتی دائمی ایران رد کرد. لاوروف تصریح کرد : «دلیل معتبری برای مطرح کردن مسئله تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت وجود ندارد؛ ضمن اینکه توافق هسته‌ای و قطعنامه شورای امنیت یک کل واحد هستند و نمی‌توان این دو را جداگانه در نظر گرفت؛ آمریکا موظف است تصمیمات شورای امنیت را اجرا کند، نه این که آنها را با اقدامات غیرقانونی تضعیف کند.» مقامات چینی نیز چندین بار ضمن اعلام حمایت قاطعانه از قطعنامه‌های شورای امنیت و توافق جامع هسته‌ای ایران بر مخالفت خود با طرح ضد ایرانی آمریکا تاکیدکرده اند.وانگ ون بین سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد چین  با تلاش‌های ایالات‌متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت مخالف است.

اروپایی ها که در واقع با نگرانی های ادعایی آمریکا درباره پیامدهای لغو تحریم تسلیحاتی ایران همراه بوده و در عین حال ظاهرا ادعا می کنند که خواهان حفظ برجام هستند، تلاش خود را به نمایندگی از امریکا معطوف به جلب نظر روسیه و چین کرده بودند تا با آنها در زمینه تداوم تحریم تسلیحاتی ایران همراه شوند، اما پاسخ منفی مسکو و پکن نشان می دهد که نه فقط آنها بر موضع خود استوار هستند بلکه آمریکا نیز روز سه شنبه کار سختی برای متقاعد کردن وهمراه ساختن حتی 9 عضو شورای امنیت از میان 15عضو دائم و غیر دائم آن برای تصویب قطعنامه پیشنهادی خود دارد. این مساله ای است که حتی کارشناسان آمریکایی نیز به آن اذعان کرده اند. "باربارا اسلاوین" عضو اندیشکده آتلانتیک در واشنگتن با بیان اینکه سیاست‌های ضد ایران دولت ترامپ به بن بست خورده و خبرها از ناکامی پمپئو در شورای امنیت حکایت دارد، گفت:  قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نمایش انزوای ترامپ در این شورا خواهد بود.

دولت ترامپ به رغم خروج از توافق هسته ای برجام در مه 2018 تهدید کرده است که اگر شورای امنیت تحریم تسلیحاتی را تمدید نکند از یکی از بندهای برجام موسوم به مکانیسم ماشه برای بازگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران استفاده می‌کند.مساله ای که با مخالفت روسیه و چین و حتی تردید اعضای اروپایی گروه 1+4 مواجه شده است.

کلیدواژه