برقراری صلح در افغانستان پیچیدگی هایی دارد و به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت محقق شود
(last modified 1399-05-27T09:29:14+00:00 )
اسد 27, 1399 13:59 Asia/Kabul

برقراری صلح پایدار در افغانستان مشکلات و پیچیدگی های خاصی دارد و به نظر نمی رسد در کوتاه مدت محقق شود

کارشناس سیاسی افغان گفت: برقراری صلح پایدار در افغانستان مشکلات و پیچیدگی های خاصی دارد و به نظر نمی رسد در کوتاه مدت محقق شود.

غلام قادر سکندری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: صلح پایدار در افغانستان مشکلات بسیاری را فراروی خود دارد و بعید است حکومت فعلی بتواند چنین چیزی را در این کشور محقق کند، طالبان، حامیان و شرکای آن ها همه چالش های مقابل صلح پایدار در افغانستان هستند و بر این اساس نمی توان به برقراری چنین صلحی خوشبین بود.

وی افزود: چالش جدیدی هم که طالبان ایجاد و اعلام کرده اند که حکومت افغانستان را حکومت قانونی نمی دانند و حاضر نیستند با این حکومت گفت و گو کنند، بر مشکلات افزوده است. گمان می رود طالبان همچنان به دنبال فرصت هستند که باقی مانده زندانیان این گروه آزاد شوند، تعدادی از 400 زندانی باقی مانده طالبان آزاد شده اند اما بقیه پرونده های سنگینی دارند که برخی کشورهای خارجی هم از آن ها متضرر شده اند و تاکید دارند که باید آزاد نشوند، تا زمانی هم که آن ها آزاد نشوند طالبان این بهانه را دارند که گفت و گو با حکومت افغانستان را آغاز نکنند.

این استاد دانشگاه در کابل عنوان کرد: بالاخره طالبان باید با همین تیم مذاکره کننده حکومت مذاکره کنند، اگر طالبان حکومت یا تیم مذاکره کننده را موجه نمی دانند، آنان و اعضای تیم مذاکره کننده شان هم افراد موجهی نیستند و نمی توانند از مخالفین دولت افغانستان نمایندگی کنند ضمن اینکه ترکیب قومی هم در بین هیات مذاکره کننده این گروه رعایت نشده و به گونه ای است که بیشتر متعلقین به یک قوم در آن حضور دارند در حالی که در بین جنگجویان آن افرادی از اقوام مختلف دیده می شوند.

سکندری اظهار کرد: به هر صورت این فرصت سوزی ها زیاد دوام نخواهد کرد، زیرا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا طی ماه های آینده هم بر مسئله صلح افغانستان تاثیرگذار خواهد بود، بنابراین با توجه به اینکه مسئله صلح افغانستان پیچیدگی های خود را دارد به این زودی ها به نتیجه نمی رسد.

وی در عین حال گفت: به نظر می رسد مذاکرات بین هیات های حکومت افغانستان و طالبان انجام و نتایج خوبی هم از آن اعلام شود که در حقیقت تبلیغاتی خواهد بود تا حکومت بر سر اقتدار امریکا بتواند از آن به عنوان یک برگ برنده در انتخابات ریاست جمهوری استفاده کند.

 

کلیدواژه