دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره الگوی مستقل اسلام برای نظام‌سازی و جامعه‌سازی
(last modified 1399-06-02T12:01:07+00:00 )
سنبله 02, 1399 16:31 Asia/Kabul
  • دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره الگوی مستقل اسلام برای نظام‌سازی و جامعه‌سازی

الگوی مستقل اسلام برای نظام‌سازی و جامعه‌سازی بر سه پایه «ایمان، علم و عدل» استوار است.

جمهوری اسلامی  بر مبنای این الگو شعارها و جهت‌گیری‌های خود را بر این اساس بنا نهاده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانی به مناسبت هفته دولت صبح روز یکشنبه در ارتباط تصویری با رئیس جمهور و اعضای دولت،  با تاکید براین الگو؛ تصویر روشنی از مسوولیت ها و تلاش های دولتمردان برای رسیدن به اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران ترسیم کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای در این زمینه با اشاره به این نکته کلیدی و مهم که اقتصاد کشور به هیچ وجه نباید به تحولات خارجی پیوند بخورد؛ خاطر نشان کردند؛ نباید برنامه ریزی اقتصادی برای کشور، معطل لغو تحریمها یا نتیجه انتخابات فلان کشور شود. زیرا این یک خطای راهبردی است.
ایشان تأکید کردند: باید بنا را بر این گذاشت که تحریمها به عنوان مثال تا ده سال دیگر ادامه دارد، بنابراین باید بر ظرفیت‌ها و امکانات داخلی تمرکز کرد، البته ممکن است آنها تصمیمات خوب بگیرند که در آن صورت از آن استفاده می کنیم اما مسائل اقتصادی کشور نباید موکول به تحولات خارجی شوند.

ایران اکنون با وجود تحریم ها و چالش ها در بسیاری از عرصه ها در  جایگاهی با ثبات است و  توانایی غلبه بر سختی ها و  دشواری ها را دارد و امروز هم  با اقتدار در صحنه‌های ملّی و استکبارستیزی حضوری پر رنگتر از گذشته دارد. 
اهمیت  بیانات امروز رهبر انقلاب  را می بایست در واکاوی راه حل مشکلات اقتصادی و عبور از چالش ها نیزدانست.

 تاکید رهبر انقلاب بر موضوعاتی همچون  تولید، سرمایه گذاری، حفظ ارزش پول ملی و فاصله گرفتن از «خام فروشی و صادرات فله ای مواد خام» همچون نفت و سنگ های معدنی قیمتی از جمله مواردی است که نشان دهنده نگاه عمیق و راهبردی رهبر انقلاب به ظرفیت های کلان اقتصادی و ثروت های درونی کشور است که  باید در این زمینه و در  گام دوم انقلاب در باره آنها  کار جدی و کارشناسانه صورت گیرد.

از اینروست که سخنان امروز رهبر انقلاب را می بایست همچون منشوری ازخرد ورزی در برابر مشکلات توام با الگویی از نظام سازی موفق بر مبنای ارزش های اخلاقی، دینی و اجتماعی و در عین حال با اقتدار و مستقل از هر جهت دانست که در برابرنظام های مدعی در غرب خودنمایی می کند. با تاکید برهمین دوعنصر کلیدی است که حضرت آیت الله خامنه‌ای خطاب به مسئولان تأکید کردند: عملکرد شما می‌تواند این الگوی برجسته را در چشم مردم جهان تبلیغ کند و علت دشمنی و ترس مستکبران از جمهوری اسلامی همین مسئله است.

سخنان امروز رهبر انقلاب اما از جنبه دیگری؛ نگاهی تحلیلی و  تطبیقی میان الگوی نظام اسلامی با نظام های مدعی غرب است که امروز با چالش های متعدد روبرو هستند واین چالش ها نشانه روبه افول بودن نظام های پوشالی در غرب است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در بیان این واقعیت با اشاره به ناکامی مکاتب مختلف بشری برای اداره جامعه، از آمریکا به‌عنوان یک الگوی واقعاً شکست‌خورده یاد کردند و گفتند: ارزشهای بشری مانند سلامت، عدالت و امنیت از همه جا بیشتر در آمریکا لگدمال می‌شود، فاصله طبقاتی در آنجا وحشتناک است، تعداد و نسبت گرسنگان و بی‌خانمان‌ها در آمریکا از کشورهای متعارف دنیا بیشتر است، طبق اعلام صریح رقبا در کارزارهای انتخاباتی، یکی از هر پنج کودک آمریکایی، گرسنه است ضمن اینکه ناامنی و آمار جنایت در آمریکا بسیار بالاست.

رهبر انقلاب اسلامی حضور افرادی در رأس آمریکا را که مایه تحقیر آن کشور هستند، نشانه دیگری از شکست الگوهای بشری و آرمانشهر رو به انحطاط غربزده‌ها برشمردند و گفتند: الگوی مستقل اسلام برای نظام‌سازی و جامعه‌سازی بر سه پایه «ایمان، علم و عدل» استوار است البته ما در هر سه عرصه عقبیم اما در جمهوری اسلامی شعارها و جهت‌گیری‌ها بر این اساس بوده و الگوهای انسانی آن نیز شهدایی مانند بهشتی، مطهری، باهنر، رجایی و سلیمانی هستند.

کلیدواژه