افزایش ناامنی ها در افغانستان به دلیل کم کاری مسئولان امنیتی در تامین امنیت است
(last modified 1399-06-03T09:40:38+00:00 )
سنبله 03, 1399 14:10 Asia/Kabul

افزایش ناامنی ها در افغانستان به دلیل عمل نکردن مسئولان امنیتی به وظایفشان در عرصه تامین امنیت است

کارشناس نظامی-امنیتی افغان تاکید کرد: افزایش ناامنی ها در افغانستان به دلیل عمل نکردن مسئولان امنیتی به وظایفشان در عرصه تامین امنیت است.

ژنرال عتیق ا.. امرخیل در گفت و گو با خبرنگر رادیو دری گفت: افغانستان در شرایط جنگی قرار دارد و در شرایط جنگی ناامنی وجود دارد، اما دولت برای از بین بردن ناامنی و تامین امنیت مردم باید برنامه هایی داشته باشد و ابزار اطلاعاتی خود یعنی کشف و استخبارات را تقویت کند.

وی افزود: اما دولت و مسئولان امنیتی به فکر این مسایل نیستند، تعداد زیادی از نیروهای امنیتی وجود دارند اما باز هم بمب گذاری ها انجام می شود و مردم کشته و زخمی می شوند و این به خاطر آن است که مسئولان هر بخش به وظایف خود عمل نمی کنند.

به گفته این کارشناس نظامی تامین امنیت وظیفه پلیس و وزارت داخله (کشور) است و اگر امنیت تامین نشود به این معنی است که در این وزارتخانه کارکنان حرفه ای حضور ندارند. مسئولان راکت بارانی که در سالگرد استرداد استقلال افغانستان به کابل انجام شد، تاکنون مشخص نشده اند و تحقیق درستی هم در این زمینه نشده است.

امرخیل عنوان کرد: در صورتی که مسئولان چنین وقایعی شناسایی و دستگیر نشوند و مورد مجازات قرار نگیرند، بعید است که امنیت تامین شود. ضمن اینکه کابینه باید هرچه سریعتر بر سر کار بیاید زیرا در حال حاضر وزارتخانه های دفاع و داخله با سرپرست فعالیت می کنند و سرپرست صلاحیت خاصی ندارد.

این کارشناس افغان با اشاره به برکناری برخی از مسئولان حوزه های امنیتی کابل از سوی وزارت داخله به خاطر کم کاری و تاثیر آن بر تامین امنیت اظهار کرد: تا زمانی که قانون اجرا نشود برکناری چند نفر مشکلی را حل نمی کند، هر اقدام نظارتی باید دوامدار باشد و مسئله تفتیش و بازرسی ها باید عمومی شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که تمام اقدامات نظارتی و عملیاتی انجام شود، مخالفین دولت جرات و توان انجام اعمال خرابکارانه را نخواهند داشت. در گذشته ها که این مسایل رعایت می شد ناامنی به آن صورت وجود نداشت و مردم از ناحیه ناامنی آسیب نمی دیدند.

 

کلیدواژه