مذاکرات گروسی در تهران؛ ارزیابی مثبت تهران و آژانس از همکاری ها
(last modified 1399-06-05T05:03:07+00:00 )
سنبله 05, 1399 09:33 Asia/Kabul
  • مذاکرات گروسی در تهران؛ ارزیابی مثبت تهران و آژانس از همکاری ها

همکاریهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره بر مبنای تعهدات بین المللی و در چارچوب فنی و حرفه ای بوده است. برغم این همکاری ها؛ تاثیر پذیری آژانس ازفشارهایی که در چند سال اخیر از سوی امریکا برای استفاده ابزاری از آژانس علیه ایران وارد شده است؛ سوالات و ابهاماتی را مطرح ساخته است.

مذاکرات «رافائل گروسی» در تهران را شاید بتوان از این زاویه پاسخی به بخشی ازاین ابهامات دانست.

ارزیابی دقیق نتایج  اولین سفر «رافائل گروسی» به عنوان مدیر کل آژانس به ایران به زمان بیشتری نیاز دارد؛ با این حال خروجی مذاکرات گروسی با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی؛ همچنین وزیر امور خارجه ایران؛ حاکی از سه نکته قابل توجه در این زمینه است.

نکته اول؛ تاکید طرفین بر شروع فصل نوینی است که در آن همکاری‌های ایران و آژانس بیش از پیش خواهد شد.

نکته دوم؛ اینکه گفت و گوهای فنی و پادمانی هیات آژانس درتهران از سوی دو طرف سازنده توصیف و قرار شد آژانس کار خود را بصورت حرفه‌ای و مستقل پیش ببرد.

اما نکته سوم؛ شفاف سازی انتظارات متقابل  ایران و آژانس است. "محمد جواد ظریف" در همین خصوص هشدارداد: برخی به دنبال از بین بردن این شفافیت از طریق اعمال فشار برای بازگشایی موضوعات مختومه هستند.

این موضوعات نشان می دهند که سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی  به تهران سازنده بوده است؛اما از دید گاهی دیگر، تجربه نشان می دهد که عملکرد آژانس در موضوع هسته ای ایران ؛ بدور از سیاسی کاری نبوده است. شاید به همین علت است که  گروسی در  نشست خبری مشترک با رییس سازمان انرژی اتمی ایران با این پرسش  خبرنگاران مواجه شد که از زمان روی کار آمدن وی  تعامل  آژانس با ایران سیاسی شده است.

 صدور قطعنامه های سیاسی  با  استناد به ادعاهای ساختگی امریکا و رژیم صهیونیستی که خود از ناقضان معاهدات هسته ای هستند؛ تاییدی بر همین واقعیت است. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در نشست خبری  اذعان کرد که فشار بر آژانس هست اما تا جایی که بتوانیم اجازه نمی‌دهیم این فشارها تاثیر بگذارد.  

در مجموع نخستین سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در فضایی که سیاست‌های تنش‌زای آمریکا یکی پس از دیگری با شکست مواجه شده، می‌تواند فصل جدید در همکاری‌های تهران و آژانس باشد.
برهمین اساس، دو طرف ابراز امیدواری کردند که با حل اختلافات موجود براساس اعتماد متقابل، همکاریهای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات پادمانی و بر مبنای حُسن نیت ادامه یابد؛ البته نکاتی وجود دارد که باید  حل و فصل شود.

در همین خصوص،"کاظم غریب آبادی" سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین تاکید کرد؛‌ «مهم است این اطمینان در تهران داده‌شود که آژانس بر مبنای سه اصل بی‌طرفی، استقلال و حرفه‌ای‌گری حرکت خواهد کرد و در مسائل پادمانی نیز فراتر از اصول استاندارد و ارزیابی‌ها و داده‌های مستقل خود عمل نخواهد کرد».

کلیدواژه