حمیرا نکهت دستگیرزاده از شاعران مطرح و شاخص شعر افغانستان در چند دهه اخیر بود
(last modified 1399-06-15T10:13:33+00:00 )
سنبله 15, 1399 14:43 Asia/Kabul

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: حمیرا نکهت دستگیرزاده از شاعران مطرح و شاخص شعر افغانستان در چند دهه اخیر بود و در قالب های گوناگون کلاسیک و سپید کار می کرد و چندین مجموعه شعر از وی تا کنون به چاپ رسیده است.

محمد کاظم کاظمی شاعر افغانستانی و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به درگذشت حمیرا نکهت دستگیرزاده، شاعر مطرح افغانستان گفت: حمیرا نکهت دستگیرزاده از شاعران مطرح افغانستان در چهار دهه اخیر به شمار می رفت و در عرصه شعر بسیار فعال بود و در قالب های گوناگون کلاسیک و سپید کار می کرد و چندین مجموعه شعر از وی تا کنون به چاپ رسیده است.

این شاعر افغانستان در ادامه یادآور شد: حمیرا نکهت از جهت دیگری هم شخصیت بارزی بوده و فعالیت های ادبی و اجتماعی بسیار داشت و فقط به شعر بسنده نمی کرد و در رشته زبان و ادبیات فارسی دکترا داشت و در سال های حضور در افغانستان در رسانه های این کشور بخصوص رادیو و تلویزیون در بخش های ادبی فعالیت های بسیار خوبی داشت.

کاظمی در مورد کارنامه حمیرا نکهت دستگیرزاده، در سال های مهاجرت در خارج از افغانستان افزود: در سال های مهاجرت مدتی در بلغارستان و سپس در هلند در شکل دادن گروه های ادبی نقش بسیار فعالی داشت، یکی از انجمن های ادبی بسیار مطرح، که به همت ایشان شکل گرفته بود، انجمن ادبی انشا بود که این انجمن سال های زیادی در عرصه های  مختلف ادبی بخصوص در فضای مجازی فعالیت داشت.

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار داشت: از نگاه فعالیت های اجتماعی هم این بانوی شعر افغانستان، بسیار فرد با اعتماد بنفس، خوش اخلاق و مهربان بود و این برای همه کسانی که با ایشان حشر و نشر داشتند بسیار خوشایند بود و در 10 سال اخیر ایشان با آنکه با بیماری دست و پنجه نرم می کرد ولی هیچ گاه فعالیت خود را کم نکرد.

وی در ادامه افزود: در حوزه شعر زنان افغانستان حمیرا نکهت یک شخصیت بارزی بود هم به جهت حجم آثار و هم به جهت تداوام کار و در طول چند دهه گذشته بیش از 10 مجموعه شعر در قالب های گوناگون از وی منتشر شده است.

این پژوهشگر ادبی خاطر نشان ساخت: متاسفانه در جامعه افغانستان، اغلب زنان شاعر فقط در یک مقطع زمانی خاص توانستند بدرخشند، ولی ایشان به خاطر همان روحیه با نشاطی که داشت، با کیفیت شعر می گفت و پرکار بود و روند تا آخر عمر او ادامه داشت و شعر او هم تنها دغدغه های شخصی و عاطفی نبود که برای خلوت خود شعر بگوید، بلکه بیشتر یک شاعر اجتماعی بود و دردهای جامعه خود را مطرح می کرد.

کلیدواژه