شاعران جوان افغانستانی حضور پر رنگ تری در فصل دوم برنامه "سرزمین شعر" دارند
(last modified 1403-06-17T10:17:33+00:00 )
سنبله 17, 1403 14:47 Asia/Kabul

ادیب برجسته افغانستانی گفت: شاعران جوان افغانستانی حضور پر رنگ تری در فصل دوم برنامه تلویزیونی "سرزمین شعر" از سیمای جمهوری اسلامی ایران دارند.

محمد کاظم کاظمی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به آغاز فصل دوم برنامه " سرزمین شعر که از شبکه های چهار و دو تلویزیون ایران پخش می شود، اظهار کرد: یک تفاوت این فصل با فصل قبل کاهش تعداد کل شرکت کنندگان و افزایش تعداد شرکت کنندگان افغانستانی است.

وی افزود: دست اندرکاران این برنامه علاقه مند بودند که از شاعران فارسی زبان خارج از ایران هم در حد قابل توجهی استفاده شود که به این ترتیب تعداد شرکت کنندگان افغانستانی برنامه بیشتر از فصل قبل است به طوریکه در فصل گذشته از بین شصت و چهار شرکت کننده سه شاعر از افغانستان داشتیم اما در این فصل از بین چهل شاعر شرکت کننده هشت شاعر از افغانستان داریم که در رقابت ها حضور دارند.

کاظمی که یکی از پنج داور برنامه سرزمین شعر است عنوان کرد: قسمت های مختلف این برنامه ضبط شده و شاعران افغانستانی درخشش خوبی هم داشتند، هم شاعران مهاجری که در ایران پرورش یافته اند در برنامه حضور داشتند و هم شاعرانی که در سال های اخیر در افغانستان رشد کرده اند و اکنون در ایران بسر می برند، از لحاظ ترکیب قومی و منطقه ای هم تنوع وجود دارد، همچنان از هشت شاعر افغانستانی شرکت کننده چهار نفر مرد و چهار نفر زن هستند که بیشتر آن ها جوان هستند.

این شاعر برجسته افغانستانی گفت: حضور شاعران افغانستانی در برنامه سرزمین شعر که از تلویزیون ایران پخش می شود در آشنایی بیشتر جامعه ایران با افغانستانی ها بسیار موثر است، آنچه در فضای مجازی از چهره مردم افغانستان منتشر می شود چهره واقعی این مردم نیست و گاهی برخی اخبار منفی در رسانه ها و بین مردم برجسته می شود اما در چنین برنامه هایی چهره کامل تری از مردم افغانستان به نمایش گذاشته می شود.

کاظمی عنوان کرد: مردم ایران می بینند که مردم افغانستان علاوه بر اینکه در صنوف مختلف اجتماعی فعال هستند، اهل ادبیات و شعر هم می باشند و هم در جمع شاعران و هم در جمع داوران این برنامه ادبی حضور دارند. همچنان در زمان شعر خوانی شاعران افغانستانی بحث های خوبی در مورد مسایل مختلف و وضعیت افغانستان می شود.

وی اضافه کرد: تاکنون برنامه رسانه ای با این کیفیت در مورد شعر فارسی در تلویزیون نداشته ایم، جشنواره ها و رقابت های مختلفی بوده اما رقابت ها به این شکل در معرض دید مردم نبوده و این اتفاق جدیدی است، هم در صدا و سیمای ایران و هم اینکه مردم در خارج از ایران می توانند این برنامه را در شبکه های اینترنتی مشاهده می کنند.

گفتنی است فصل دوم برنامه سرزمین شعر با حضور شاعران حوزه زبان فارسی از امشب در تلویزون ایران روی آنتن پخش می رود. فصل دوم سرزمین شعر که با همکاری مؤسسه شهرستان ادب برگزار می‌شود، این بار علاوه بر شبکه ۴ در شبکه ۲ هم به نمایش در می‌آید و مجری این دور آن امیرحسین مدرس خواهد بودناصر فیض، علیرضا قزوه، محمدکاظم کاظمی، علی‌محمد مؤدب و محمدمهدی سیار، داوران این برنامه هستند و علیرضا افتخاری که در فصل قبل هم مهمان ثابت برنامه بود، در فصل دوم نیز حضور دارد. قرار است این برنامه شاعرانه در ۲۰ قسمت ۷۰ دقیقه‌ای از شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۲۱ از شبکه ۴ سیما و ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه دوم روی آنتن برود.

 

کلیدواژه