تلاش ایران و افغانستان برای استفاده از فرصت های موجود برای همکاری های اقتصادی
(last modified 1399-07-02T10:03:47+00:00 )
میزان 02, 1399 14:33 Asia/Kabul

فرصت های بسیاری برای همکاری های اقتصادی بین ایران و افغانستان وجود دارد و در صدد استفاده هرچه بیشتر از این فرصت ها هستیم

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: فرصت های بسیاری برای همکاری های اقتصادی بین ایران و افغانستان وجود دارد و در صدد استفاده هرچه بیشتر از این فرصت ها هستیم.

بهادر امینیان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در محل برگزاری اولین نمایشگاه مشترک تجارتی و سرمایه‌گذاری و خدمات فنی-مهندسی، میان ایران و افغانستان در کابل اظهار داشت: دو کشور و ملت ایران و افغانستان پیوندهای فرهنگی، تمدنی، تاریخی و جغرافیایی گسترده ای دارند و در سال های اخیر این پیوندها به حوزه های اقتصادی هم سرایت کرده است.

وی تصریح کرد: ایران نقش خوبی در بازار افغانستان دارد و این نمایشگاه تلاش می کند برای اولین بار حضور ایران را علاوه بر صدور کالا در حوزه فناوری، تکنولوژی و خدمات مهندسی هم گسترش دهد.

به گفته سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، افغانستان دارای یک جامعه بالنده و در حال گسترش است، فرصت های بسیاری وجود دارد و با توجه به همگرایی و همزبانی موجود، شرایط بسیار خوبی برای ایران در زمینه سرمایه گذاری فراهم است.

امینیان عنوان کرد: در حوزه های دولتی و خصوصی با افغانستان ارتباط بسیار خوبی داریم و می خواهیم این ارتباط را ادامه دهیم، در حوزه های خدمات، معادن، صادرات تکنولوژی، پزشکی و آموزش هم برای همکاری آمادگی کامل داریم.

وی یادآور شد که در این نمایشگاه بیشتر بخش خصوصی حضور دارد و از آنجایی که بخش خصوصی ایران متوجه فضای مناسب برای همکاری و تولید مشترک در افغانستان است حضور فعالی در این نمایشگاه پیدا کرده است.

امینیان بیان داشت: در بخش دولتی هم وزارت کشور ایران بر آن شد که برای همکاری در حوزه های شهری و خدمات شهری شرکت کند، در بخش انرژی نیز وزارت نیروی ایران همکاری گسترده ای با افغانستان داشته و طرح های خوبی هم در این زمینه دارد.

سفیر ایران در افغانستان با اشاره به ظرفیت بندر چابهار برای گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان هم گفت: ما آمادگی و امید زیادی داریم که بخش دولتی و خصوصی افغانستان در چابهار حضور پر رنگی داشته باشند و از این طریق به تمام دنیا متصل شوند.

وی همچنان اظهار امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ایران هم بتواند از طریق افغانستان به آسیای مرکزی متصل شود.

گفتنی است: اولین نمایشگاه مشترک تجارتی و سرمایه‌گذاری و خدمات فنی-مهندسی، میان ایران و افغانستان از روز سه شنبه اول میزان (مهر) آغاز به کار کرد و تا پنج شنبه سوم میزان ادامه دارد.
در این نمایشگاه خدمات فنی- مهندسی، مخابراتی و صنایع وابسته به خدمات شهری، حمل و نقل، ترافیک و ماشین آلات به نمایش گذاشته شده  و ۱۰۰ غرفه برای نمایش محصولات ایرانی و افغانستانی اختصاص یافته است.  بیست و یک شرکت ایرانی در بخش خدمات شهری و پنجاه و چهار شرکت ایرانی در بخش خدمات فنی و مهندسی شامل برق، انرژی و مخابرات در این نمایشگاه حضور دارد.

 

کلیدواژه