افغانستان دیگر به گذشته باز نمی گردد، جایگاه همه مذاهب و اقوام در افغانستان به رسمیت شناخته شده است
(last modified 1399-07-03T08:29:56+00:00 )
میزان 03, 1399 12:59 Asia/Kabul

مسئول مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان و مدیر خبرگزاری صدای افغان گفت: افغانستان دیگر به گذشته باز نمی گردد و مردم این کشور آگاه هستند و همه مذاهب و اقوام، می خواهند که در افغانستان حاکمیتی باشد که مطابق اصول اسلامی و بر اساس یک انتخابات آزاد و اصولی بر سر کار بیاید

حجت الاسلام سید عیسی حسینی مزاری مسئول مرکز مسئول مرکز فرهنگی، اجتماعی تبیان و مدیر خبرگزاری صدای افغان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری، در رابطه با سخنان محمد سرور دانش که نظام های گذشته افغانستان را استبدادی خوانده بود، گفت: سخنان معاون دوم رئیس جمهور افغانستان که گفته است، برخی گروه های کوچک قومی با جبر و استبداد در این سرزمین حکومت کردند و به قتل عام مردم پرداختند و طالبان هم می خواهند همان نظام خشن و استبدادی را تحت عنوان امارت اسلامی احیاء کنند، حرف درستی است.

وی تصریح کرد: این سخنان مطابق اصول و اندیشه دینی و سیاسی مطرح شده و این گونه اظهارت تازگی هم ندارد و خود اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در همین رابطه صحبت هایی داشته است و حاکمان قبلی افغانستان را مستبد و آدم کش خطاب کرده است و علاوه بر اشرف غنی، شخصیت های حقیقی و حقوقی زیادی در این رابطه صحبت کرده اند.

مدیر خبرگزاری صدای افغان(اوا) در ادامه اظهار داشت: این که صحبت های معاون دوم رئیس جمهور افغانستان این بار این گونه مورد هجوم قرار می گیرد، نقاب از چهره یک عده از افرادی بر می دارد که نمی خواهند به نفع مردم افغانستان و در جهت آمدن صلح در این کشور قدمی برداشته شود.

حسینی مزاری خاطر نشان کرد: از آفتاب روشن تر است که حکومت طالبان، استبدادی بود و میان  حکومت آن ها با حاکمان قبلی در افغانستان، هیچ تفاوفتی وجود ندارد و طالبان همچنان به دنبال همان حاکمیت خشن و استبدادی است و نگرانی محمد سرور دانش کاملا قابل درک است.

وی در ادامه افزود: افغانستان دیگر به گذشته باز نمی گردد و مردم این کشور آگاه هستند و همه مذاهب و اقوام، می خواهند که در افغانستان حاکمیتی باشد که مطابق اصول اسلامی و بر اساس یک انتخابات آزاد و اصولی بر سر کار بیاید.

مسئول مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان یادآور شد: سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور است و حتما از روند مذاکرات و اهداف طالبان اطلاعات دقیقی داشته است که احساس مسئولیت کرده و نخواسته است که در چنین مقطع تاریخی، آرام و ساکت باشد و در حقیقت وی خواسته است که یادآوری کند که مبادا یک چنین روند استبدادی باز در افغانستان حاکمیت پیدا کند.

این کارشناس سیاسی افغان، آمریکا را در پشت چنین توطئه های بر علیه مردم افغانستان دخیل دانست و افزود: در راس این حرکت فعلی، آمریکایی ها هستند و این ها به دنبال صلح واقعی در افغانستان نیستند و اگر به دنبال صلح واقعی می بودند، باید دیدگاه و نظر همه مردم و تمام شخصیت های حقیقی وحقوقی مردم افغانستان را در این روند دخالت می دادند.

وی تصریح کرد: آمریکایی ها تلاش می کنند تا روند را به سمت منافع و مصالح خود، سوق بدهند و یکی از پیامد های خواست آمریکا در افغانستان وجود بحران و اختلاف میان مردم افغانستان است که آمریکا در سایه این بحران سعی دارد به اهداف منطقه ای و فرا منطقه ای خود دست پیدا بکنند.

کلیدواژه