معرفی نامزد عضویت در دیوان عالی فدرال امریکا، آغاز جدال ایدئولوژیکی
(last modified 1399-07-06T09:26:19+00:00 )
میزان 06, 1399 13:56 Asia/Kabul
  • معرفی نامزد عضویت در دیوان عالی فدرال امریکا، آغاز جدال ایدئولوژیکی
    معرفی نامزد عضویت در دیوان عالی فدرال امریکا، آغاز جدال ایدئولوژیکی

یک هفته پس از درگذشت قاضی روث بیلدر گینزبرگ، عضو دیوان عالی فدرال امریکا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور، نامزد تصدی این کرسی خالی مانده را در عالی ترین نهاد حقوقی و قضایی امریکا معرفی کرد.

فرد معرفی شده برای تکیه زدن بر صندلی نهم دیوان عالی فدرال امریکا، امی کانی برت است که در حال حاضر به عنوان قاضی استیناف حوزه هفتم ایالات متحده امریکا مشغول به کار است. از قاضی برت به عنوان فردی به شدت محافظه کار، معتقد به رعایت نص قانون اساسی و مخالف موضوعات جنجالی همچون سقط جنین و بیمه های درمانی همگانی اجباری یاد می شود. 

معرفی نامزد عضویت دیوان عالی فدرال، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پیش روی امریکا، بر حساسیت ها افزوده است. جمهوریخواهان، بویژه شخص دونالد ترامپ اصرار دارند تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا در روز سوم نوامبر، تکلیف صندلی خالی شده دیوان عالی فدرال مشخص شود. چند روز پیش ترامپ پیش بینی کرد که موضوع انتخابات ریاست جمهوری در نهایت به دیوان عالی فدرال کشیده خواهد شد و باید تا آن زمان، کرسی های این نهاد تکمیل شود. 

درحال حاضر هشت قاضی که پنج تن آنان از سوی روسای جمهوری جمهوریخواه تعیین شده اند و مواضع محافظه کارانه دارند، در دیوان حضور دارند. در حالی که با مرگ قاضی گینزبرگ، فردی که نقش چشمگیری در کاهش تبعیضات جنسیتی در امریکا داشته است، تعداد قضات لیبرال به سه عدد کاهش یافته است. 

به همین دلیل نیز دموکرات ها در تلاش هستند انتخاب قاضی جدید دیوان عالی را در بعد از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، برعهده رئیس جمهوری و کنگره جدید بگذارند. 

چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات سنا با انتقاد از تعجیل دونالد ترامپ برای معرفی نامزد عضویت در دیوان عالی فدرال گفت: این قدرت گرفتن مذموم، حمله‌ ای بدبینانه به جایگاه  دیوان عالی است.  

البته به نظر نمی رسد که اقلیت 45 عضوی دموکرات به همراه دو سناتور مستقل بتوانند مانع تشکیل جلسات رسیدگی به صلاحیت قاضی برت شوند. همچنین هنوز مشخص نیست که در نهایت تمامی سناتورهای جمهوریخواه به نامزد پیشنهادی ترامپ رای مثبت دهند. با این حال، خودداری حداقل چهار سناتور جمهوریخواه برای جلوگیری از تایید قاضی برت، آن هم در آستانه برگزاری انتخابات، دور از انتظار خواهد بود، بویژه این که شاید در زمان رای گیری درصحن سنا، چند سناتور دمرکرات از جناح راست این حزب نیز به قاضی محافظه کار پیشنهادی رای دهند. 

به هرحال، با تائید صلاحیت قاضی برت چه پیش از انتخابات در سوم نوامبر و چه پس از آن تا زمان آغاز به کار دوره جدید کنگره در سوم ژانویه 2012 ، به احتمال زیاد، محافظه کاران، صندلی گینزبرگ را پس از 27 سال تصاحب خواهند کرد. در این صورت، محافظه کاران با برتری قابل توجه شش رای در برابر سه رای، قادر خواهند بود برخی از جنجالی ترین احکام دیوان عالی را به نفع خود تغییر دهند یا احکام جدیدی را در چارچوب تفکرات فکری و ایدئولوژیکی خود تصویب نمایند. 

برخی از این احکام و موضوعات جنجالی عبارتند از: سقط جنین، اعدام، حمل سلاح، ازدواج همجنسگرایان، مهاجرت و بیمه های درمانی. 

این در حالی است که اگر شکایات انتخاباتی، آن گونه که در سال 2000 به دیوان عالی فدرال کشیده شد، در این نهاد مطرح شود، جمهوریخواهان برای سالیان متمادی از حمایت های حقوقی برخودار خواهند بود. 

از این رو بی دلیل نیست که برخی از رسانه های امریکا، انتخاب جانشین قاضی گینزبرگ را جنگ بزرگ ایدئولوژیکی در امریکا لقب داده اند.   

 

کلیدواژه