ضرورت تشکیل اجماعی از شخصیت های علمی و دانشمندان برای حل مشکلات افغانستان
(last modified 1395-07-26T06:54:57+00:00 )
میزان 26, 1395 11:24 Asia/Kabul

برای برون رفت از مشکلات افغانستان باید اجماعی از شخصیت های علمی، علما و دانشمندان تشکیل شود

کارشناس و فعال سیاسی افغان تاکید کرد: برای برون رفت از مشکلات و چالش های افغانستان باید اجماعی از شخصیت های علمی و فرهیخته، علما و دانشمندان تشکیل شود.

داکتر نورآقا روئین در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد خواسته محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان مبنی بر دیدار با مسوولان گروه ها و احزاب مختلف اظهار داشت: دیدارها و اجماعات سیاسی در افغانستان معمولاً پاسخگوی نیازهای این کشور نبوده چنانچه حامد کرزی رئیس جمهور پیشین هم دیدارهای مختلفی با گروه ها و احزاب مختلف داشت اما این دیدارها به جایی نرسید. دیدار آقای غنی هم چندان تاثیرگذار نخواهد بود.

وی افزود: طی چهارده سال گذشته فقط گروه های خاصی تحت عناوین مختلف همه چیز را به انحصار خود درآورد، اکنون هم به نظر نمی رسد که نشست با سران احزاب و گروه ها به جایی برسد زیرا آن ها از مردم فاصله گرفته اند و به انحصار قدرت، تحویل پست های سیاسی به اطرافیان، اقوام  و ثروت اندوزی مشغول بوده و ظرفیت انسجام ملی دیگر در آن ها باقی نمانده است.

به گفته این کارشناس سیاسی تا زمانی که اجماع اجتماعی و علمی ایجاد نشود، فقط با اجماع مهره های سوخته و کسانی که طی چهارده سال گذشته هم نتوانستند کاری برای مردم بکنند، پیشرفت و ترقی در عرصه های مختلف در افغانستان امکان پذیر نیست. اکنون وضعیت به گونه ای شده که گروه های مخالف مسلح از آن سوء استفاده کرده و به سربازگیری از میان مردم مشغول شوند.

روئین عنوان کرد: معمولاً سکان داران حرکت های مدنی و ملی افراد فرهیخته و شخصیت های علمی و فکری بوده اند اما کسانی که در راس امور سیاسی قرار گرفته اند هیچ گونه نوآوری و فکر بکری نداشته اند و با چنگ و دندان و از راه های غیر مشروع خود را در قدرت نگه داشته اند.

وی بیان داشت راه نجات در افغانستان این است که نخبه های سیاسی، علما و دانشمندان که ظرفیت حرکت های بزرگ علمی و تحلیل دقیق از جامعه خود دارند یک مبارزه آگاهی بخش و علمی و فرهنگی را روی دست بگیرند و مردم را هم با خود همراه کنند.

این فعال سیاسی با اشاره به اظهارات عبدالروف ابراهیمی رئیس پارلمان افغانستان که گفته اجرای توافقنامه صلح حزب اسلامی با حکومت وحدت ملی افغانستان می تواند راهگشای صلح و امنیت در این کشور باشد گفت: مشکل است که بتوان در این قسمت چنین نظری داد زیرا بیش از نود درصد نیروهای کارآمد حزب اسلامی گلبدین حکمتیار طی سال های گذشته در درون نظام بودند و پست های مهمی را هم در اختیار داشته اند و در جنگ و صلح تاثیر چندانی نداشته اند.

روئین اظهار کرد: حضور آقای حکمتیار در افغانستان با توجه به روابطی که با پاکستانی ها و سعودی ها دارد، پیگیری سیاست های منطقه ای آنان را در اذهان متبادر می سازد اما به هر صورت قادر نخواهد بود که تغییر اساسی در امنیت و فروکش کردن جنگ ها ایجاد کند.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر او نخواهد توانست به عنوان یک رهبر ملی عرض اندام کند زیرا اتهامات بسیاری علیه وی بویژه در رابطه با جنگ های داخلی در افغانستان وجود دارد.

 

کلیدواژه