میزان 24, 1399 11:45 Asia/Kabul
  • معرفی آمریکا به عنوان بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان
    معرفی آمریکا به عنوان بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان

آمریکا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نقض کنندگان حقوق بشر با کارنامه ای تاریک در مسائل حقوق بشری همواره برای فرار از پاسخ به مردم کشورش و افکار عمومی جهان، حقوق بشر در سایر کشورها از جمله روسیه را زیر سوال برده است. اکنون مسکو تاکید کرده که آمریکا بزرگترین ناقض حقوق بشر است.

گنادی گاتیلوف Gennady Gatilov نماینده روسیه در دفتر سازمان ملل در ژنو، روز چهارشنبه  آمریکا را بزرگترین ناقض حقوق بشر درجهان نامید.

وی درتوئیتی نوشت: ما شاهد آن هستیم که بزرگترین ناقضان حقوق بشر در جهان در آمریکا هستند. آمریکا باید به جای متهم کردن دیگر کشورها به نقض حقوق بشر، مشکلات داخلی خود در این زمینه را حل کند، مقامات امریکایی چشمان خود را به روی نقض حقوق بشر در داخل کشور می‌بندند و به دنبال نقض حقوق بشر در دیگر کشور‌ها هستند.

گاتیلوف این پیام را در واکنش به پیام توییتری مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا منتشر کرد. پمپئو روز سه شنبه در توییتی نوشت: انتخاب چین، روسیه و کوبا برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل، اعتبار تصمیم آمریکا در زمینه خروج از این شورا در سال 2018 و استفاده از مراجع دیگر برای مراقبت و ارتقای حقوق بشر جهانی را تأیید می‌کند.

آمریکا که همواره خود را در مقام پلیس جهانی دیده و برهمین اساس به خود حق می دهد که درباره اوضاع دیگر کشورها نظر داده و حتی در راستای اهداف خود به طور یکجانبه اقدام نماید، درباره وضعیت حقوق بشر نیز رویه مشابهی داشته و وزارت خارجه این کشور سالانه گزارشی در این زمینه منتشر می کند.

با این حال دراین گزارش نیز همانند دیگر موارد، رویکرد گزینشی داشته و ضمن بزرگ نمایی و متهم کردن کشورهای رقیب یا مخالف خود به نقض حقوق بشر، بر نقض آشکار حقوق بشر در کشورهای همسو متحدش ماند عربستان سعودی چشم فرو می بندد.

این درحالی است که گزارش های متعدد از جمله گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل و شواهد و مدارک مختلف حاکی از این است که آمریکا از بزرگترین ناقضان حقوق بشر در سطح جهان بشمار می رود.

به گفته "آندرانیک میگرانیان" Andranik Migranyan کارشناس سیاسی روسی: آمریکا بیش از بسیاری از کشورهای جهان حقوق بشر را نقض می کند.

نقض حقوق بشر در آمریکا در ابعاد و جنبه های مختلفی صورت می گیرد.

علیرغم شعارهای مطروحه از جانب دولت آمریکا در زمینه رعایت حقوق بشر و حفاظت از حقوق و آزادی های فردی و اجتماعی و حقوق شهروندی در این کشور، عملکرد دولت آمریکا در زمینه مسائل مختلفی مانند برخوردهای خشن و غیر انسانی و تبعیض آمیز با بومیان، اقلیت ها و سیاه پوستان، خشونت بی حدو حصر پلیس آمریکا با رنگین پوستان، وضعیت زندانیان، تجاوز به حریم خصوصی و بسیاری موارد دیگر نشاندهنده ادعاهای دروغ واشنگتن در زمینه دفاع از حقوق بشر است.

موارد متعدد نقض حقوق بشر شهروندان آمریکایی موجب خشم، ناامیدی و انشقاق در جامعه آمریکا شده که نمون آن اعتراضات گسترده و بی سابقه در سال 2020 در شهرها و ایالت های مختلف این کشور است.

در بعد خارجی نیز آمریکا همواره تلاش نموده است تا بدون توجه به ارزش‌های جهانی وقوانین بین‌المللی، اهداف خود را دنبال نماید و برای رسیدن به این اهداف به نقض گسترده و آشکار حقوق بشر در دیگر کشورها مبادرت ورزیده است.

نقض حقوق بین المللی و تجاوز به دو کشور افغانستان و عراق و ایجاد فجایع حقوق بشری در زندان های ابوغریب و بگرام و مرگ هزاران انسان بی گناه و همچنین حملات باصطلاح ضد تروریستی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین از جمله موارد نقض آشکار حقوق بشر است.

از دیگرموارد نقض حقوق بشر در خارج از آمریکا می توان به بازداشت نامحدود و بدون اتهام زندانیان در گوانتانامو و اعمال انواع شکنجه ها علیه آنان وهمچنین موضوع جاسوسی و شنود گسترده‌ آمریکا از شهروندان کشورهای مختلف جهان، یاد کرد.

به گفته دکتر "دانیل کوالیک" Daniel Kovalik استاد حقوق بشر بین الملل دانشگاه پیتسبرگ: آمریکا خلاف لفاظی هایش، کاملا نسبت به حقوق بشر جهانی بی اعتنا است.

کلیدواژه