میزان 26, 1399 18:37 Asia/Kabul
  • اذعان مشاور امنیت ملی آمریکا به اهداف واقعی واشنگتن درباره ایران
    اذعان مشاور امنیت ملی آمریکا به اهداف واقعی واشنگتن درباره ایران

آمریکا در دوره زمامداری ترامپ با خروج از توافق هسته ای برجام در مه 2018 ، مسیر تشدید بی سابقه فشارها علیه ایران در چارچوب کارزار فشار حداکثری را دنبال کرده است. هرچند ادعای اولیه دولت ترامپ تجدید نظر در برجام بود، اما اکنون واشنگتن آشکارا اهداف واقعی و گسترده ضد ایرانی خود را مطرح کرده است.

رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه طی یک کنفرانس ویدئویی مجازی با اندیشکده «اسپن»، به تشریح چشم‌انداز‌های سیاست دولت دوم «دونالد ترامپ» پرداخت. نکته مهمی که اوبراین آن را بدون پرده پوشی مطرح کرد تشریح اهداف واقعی آمریکا از هر گونه مذاکره با ایران است.

وی مدعی شد که در صورت پیروزی مجدد دونالد ترامپ ، فشارهای اقتصادی چنان زیاد است که ایران نهایتا به پای میز مذاکره خواهد آمد و آمریکا در این مذاکره خواهان برچیدن کامل برنامه هسته ای ایران خواهد شد، زیرا به گفته او: این امر در چارچوب توافق برجام محقق نشد.وی اذعان کرد که  پس از خروج آمریکا از برجام،  فعالیت هسته ای ایران بیشتر شده است.

در واقع واشنگتن خواهان آن است که ایران همه توانمندی های بومی هسته ای خود را کنار گذاشته و به یک برنامه هسته ای حداقلی آنهم تحت نظارت شدید بسنده کند. اوبراین در این زمینه گفت ممکن است یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی با نظارت کامل قابل مذاکره باشد، اما یک برنامه هسته‌ای با تاسیسات زیر زمینی که اگر ایران از غرب ناراضی بود بتواند به سرعت آن را دوباره از سر بگیرد اصلا یک گزینه نیست.

در واقع هدف واشنگتن این است که ایران را از در اختیار داشتن فن آوری هسته ای صلح آمیز که می تواند به مثابه شالوده ای برای توسعه اقتصادی ایران در عرصه های مختلف از تولید برق تا به خدمت گرفتن فن اوری هسته ای در زمینه های صنعتی ، پزشکی و بهداشتی ، کشاورزی و ...باشد محروم نماید و آنچه را که اجازه آن را می دهد یک برنامه هسته ای شدیدا محدود و تحت نظارت و در واقع بی محتوا است.

اما نکته دیگری که مشاور امنیت ملی آمریکا مطرح کرد لزوم محروم کردن ایران از ابزار مهم بازدارندگی دفاعی یعنی توانمندی موشکی بود. این مقام ارشد آمریکایی با اشاره به برنامه موشکی ایران آن را تهدیدی برای اروپا و آمریکا و توصیف کرد و گفت: «برنامه موشکی تهدیدی برای اروپا و همچنین ایالات متحده است و باید از روی میز مذاکرات حذف شود». این در حالی است که زرادخانه موشکی ایران ماهیتی تدافعی و بازدارنده داشته و تاکنون نیز در این چارچوب به خوبی عمل کرده است.

وی هم چنین تصریح کردکه تداوم (به اصطلاح) فعالیت‌های تروریستی ایران نیز قابل مذاکره نیست.البته منظور اوبراین از فعالیتهای تروریستی ایران همان سیاست های منطقه ای ایران است که به صورت حمایت از جنبش های ضد استکباری و ضد صهیونیستی در منطقه مانند جنبش حزب الله لبنان، جنبش های حماس و جهاد اسلامی در فلسطین و جنبش انصار الله در یمن نمود پیدا کرده است.

بدین ترتیب مشخص است که بهانه تراشی های ترامپ و دولت وی درزمینه توافق هسته ای برجام صرفا محدود به برنامه هسته ای صلح آمیز ایران نبوده بلکه در واقع واشنگتن طرحی کلان در زمینه تضعیف توان ملی ایران در عرصه های مختلف را دنبال می کند که سه جزء اصلی آن توانمندی هسته ای ، توانمندی موشکی و سیاست های منطقه ای ایران است .

درواقع اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا تکرار بخشی از همان 12 خواسته ای است که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مه 2018 به دنبال خروج آمریکا از برجام به عنوان خواسته های واشنگتن از تهران اعلام کرده بود. خواسته هایی غیر منطقی و غیر قانونی که پذیرش آنها به معنای تسلیم بی قید و شرط  تهران در برابر واشنگتن است.

این در حالی است که ایران بر مقاومت حداکثری در برابر فشار حداکثری آمریکا تاکید کرده و توانسته دولت ترامپ را با ناکامی های بزرگی از جمله شکست در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مواجه کند.به گفته«پل پیلار» کارشناس سیاسی آمریکایی : اقدامات دولت ترامپ برای افزایش فشار به منظور تسلیم‌کردن ایران، به شکست انجامیده است./

کلیدواژه