شعار خروج از افغانستان تاثیر چندانی در جلب رای مردم امریکا برای ترامپ ندارد
(last modified 1399-07-27T08:27:38+00:00 )
میزان 27, 1399 12:57 Asia/Kabul

با توجه به عملکرد دونالد ترامپ به نظر نمی رسد شعار خروج نظامیان امریکایی از افغانستان تاثیر چندانی در جلب رای مردم امریکا برای وی داشته باشد

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: با توجه به عملکرد گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا به نظر نمی رسد شعار خروج نظامیان امریکایی از افغانستان تاثیر چندانی در جلب رای مردم امریکا برای وی داشته باشد.

حجت الاسلام محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: مردم امریکا تنوع طلب و به دنبال هیجانات هستند از اینرو سیاستمداران و به ویژه نامزدهای ریاست جمهوری این کشور درپی ایجاد تنوع، موج سازی و شعارهای هیجانی هستند تا بتوانند نظر رای دهندگان امریکایی را به سوی خود جلب کنند.

وی تصریح کرد: در انتخابات قبلی ریاست جمهوری امریکا بسیاری از کارشناسان بر این نظر بودند که دونالد ترامپ با توجه به ظرفیت های فردی خود توان اخذ رای از مردم به عنوان رئیس جمهور را ندارد اما به خاطر شعارهای متنوع و هیجان سازی خود توانست آراء مردم را از آن خود کند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: اکنون هم در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان که بار دیگر دونالد ترامپ آن را عنوان کرده باید گفت: دولت امریکا با توجه به هزینه هایی که کرده و اهدافی که در منطقه دارد قصد خروج از افغانستان را ندارد اما دولتمردان امریکا به عنوان یک شعار و خوراک تبلیغاتی از آن استفاده می کنند اما هر کسی که روی کار بیاید به دنبال این مسئله نخواهد بود.

به گفته مختاری با توجه به ناکارآمدی هایی که دونالد ترامپ در مدیریت خود داشته بعید به نظر می رسد این شعار هم تاثیر چندانی در جلب آراء مردم داشته باشد، عملکرد ترامپ طی چهار سال گذشته و به ویژه برخوردش با مسئله شیوع کرونا به گونه ای بوده که حتی جمهوریخواهان امریکا هم از وی رویگردان شده اند.

این فعال سیاسی افغان یادآور شد: پیشرفت گفت و گوهای هیات های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در قطر هم چندان به نفع امریکایی ها نیست زیرا آن ها با اهداف خاصی و به بهانه مبارزه با تروریزم و ناامنی در منطقه و افغانستان مستقر شده اند و اگر مصالحه صورت بگیرد، صلح و ثبات در افغانستان برقرار شود و حکومت مستقلی در این کشور روی کار بیاید دیگر حضور امریکایی ها در افغانستان معنایی ندارد و هزینه هایی که کرده اند از نظر خودشان هدر می رود.

وی با بیان اینکه برنامه صلحی را هم که دولت امریکا در قطر راه اندازی کرده به خاطر این بوده که آن را به عنوان دستاوردی در داخل امریکا استفاده کند،گفت: امریکایی ها ده ها توافقنامه در نقاط مختلف جهان امضا کرده اند و زمانی که آن را به مصالح خود ندانسته اند از آن رویگردان شده اند. امروز هم ممکن است نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند، یک صلح ظاهری هم ایجاد کنند و باز به بهانه دیگری بازگردند.

مختاری با اشاره به اصرار طالبان مبنی بر اینکه توافقنامه این گروه با امریکا مبنای مذاکرات بین الافغانی قرار بگیرد و حمایت زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان از این خواسته طالبان، اظهار کرد: طالبان ابزاری در دست امریکایی ها هستند و طبعاً امریکایی ها می خواهند در میز مذاکرات امتیازاتی برای آن ها کسب کنند.

وی اضافه کرد: همچنان طالبان به دنبال احیای امارت اسلامی خود خوانده شان هستند و دولت جمهوری اسلامی افغانستان را به عنوان یک جهت و به عنوان اداره کابل یاد می کنند و اگر امریکایی ها هم به این مسئله صحه بگذارند امتیازی در برابر خوش خدمتی های طالبان به امریکا خواهد بود زیرا برای امریکایی ها فرقی نمی کند که چه کسانی در افغانستان حاکم باشند و چه نوع نظامی برقرار باشد برای آن ها مهم این است که زمینه ای برای حضور نظامی شان و رسیدن به اهدافشان فراهم باشد.

 

کلیدواژه