عقرب 01, 1399 15:05 Asia/Kabul

پزشکان جراح قلب و دیگر پزشکان متخصص افغان که در اروپا زندگی می کنند قول داده اند که برای درمان بیماران سوراخ مادرزادی قلب کودکان به در افغانستان حضور پیدا کنند

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان گفت: پزشکان جراح قلب و دیگر پزشکان متخصص افغان که  در اروپا زندگی می کنند قول داده اند که برای درمان بیماران سوراخ مادرزادی قلب کودکان به در افغانستان حضور پیدا کنند.

اکمل سمسور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری تصریح کرد: این پزشکان در کنار پزشکان مستقر در بیمارستان های افغانستان جراحی های پیشرفته مربوط به سورخ قلب کودکان را انجام خواهند داد.

وی افزود: شفاخانه (بیمارستان) قدیمی اطفال اندرا گاندی یک شفاخانه دولتی است که در آن جراحی های اطفال صورت می گرفت اما جراحی های قلب اطفال در این شفاخانه و دیگر شفاخانه های دولتی انجام نمی شد و مردم مجبور بودند به دو شفاخانه خصوصی  در کابل و یا در کشورهای خارجی مثل آلمان، فرانسه، چین و هندوستان مراجعه کنند اما اکنون با افتتاح مرکز جراحی های قلبی در این شفاخانه، جراحی های قلب اطفال در بخش دولتی نیز انجام می شود.

به گفته سمسور سرمایه گذار این مرکز کشور ایتالیا است و دولت ایتالیا ابتدا از آموزش دوره تخصصی این پزشکان در هندوستان حمایت و سپس این مرکز را تاسیس کرد که پیش بینی شده در سال های آینده  این مرکز به دو مرکز تبدیل شود و کم کم در بیمارستان های دولتی کشور در پنج حوزه، بخش جراحی های قلب را داشته باشیم تا تمام کودکانی که به این بیماری مواجه هستند جراحی شوند.

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان در مورد پزشکانی که در این بیمارستان  برای جراحی های قلب کودکان استخدام شده اند گفت: اکنون تمام پزشکان این بیمارستان افغان هستند اما برنامه ریزی شده در صورتی که پزشکان افغان نتوانند جراحی های پیشرفته را انجام دهند در آینده از دیگر جراحان افغان و یا پزشکان متخصصی که در اروپا زندگی می کنند و قول داده اند که در صورت نیاز برای درمان بیماران در افغانستان حضور پیدا کنند، کمک شود.

وی در ادامه گفت: روی یک  مرکزجدید هم  سرمایه گذاری  شده که در حدود شش ماه آینده تکمیل شده و فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

به گفته سمسور با امکانات موجود در حال حاضر پنج تخت جراحی سوراخ مادرزادی قلب کودکان در مرکز ایجاد شده فعال است و با ساخت مرکز جدید بیست تخت فعال می شود که در یک زمان انجام بیست جراحی ممکن خواهد شد.

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان در مورد امکانات و هزینه های مرکز و چگونگی تامین آن هم عنوان کرد: این مرکز از بابت هزینه ها مشکل خاصی ندارد و مشکل تنها کم بودن تعداد تخت های جراحی است.

وی یادآور شد  که در این زمینه هم وزارت صحت عامه برنامه ریزی کرده تا در بیمارستان دیگری که بیمارستان اتاترک می باشد نیز مرکز جراحی های قلب را ایجاد کند تا به تمام کودکانی که مشکلات قلبی دارند و تعدادشان هم در افغانستان زیاد است رسیدگی شود.

سمسور افزود: با وجود چند بیمارستان خصوصی و یک بیمارستان دولتی سالانه دوهزار کودک برای جراحی های پیشرفته  قلبی به خارج اعزام می شوند و حدود دو تا چهار هزار کودک در لیست جراحی قلب قرار می گیرند و پس از دوسال  نوبت آن ها می رسد.

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان گفت: با اقداماتی که روی دست است در سال های آینده ظرفیت پذیرش جراحی های قلب کودکان افزایش می یابد تا به تمام کودکانی که به بیماری  قلبی دچار می شوند رسیدگی شود.

وی اضافه کرد: در مرکز تازه ایجاد شده، جراحی سوراخ مادرزادی قلب کودکان در اولویت قرار دارد  و در مرحله اول هم به کودکانی رسیدگی می شود که سن آن ها کمتر است و یا مشکل حاد تری دارند.

 

کلیدواژه