سخنرانی ظریف به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد؛ بیان بیم ها و امیدها
(last modified 1399-08-06T08:17:19+00:00 )
عقرب 06, 1399 12:47 Asia/Kabul
  • سخنرانی ظریف به مناسبت  هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد؛ بیان بیم ها و امیدها

سازمان ملل 75 سال قبل با دو هدف حفظ و تقویت صلح جهانی و بستر سازی جهت افزایش همکاری های هر چه بیشتر میان کشورهای جهان در عرصه ی روابط بین الملل طراحی و تأسیس شد ، اما همچنان با این پرسش مواجه است که ایا این نهاد توانسته است کارنامه ی مطلوبی از خود برجای بگذارد ؟

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه  ایران، روز دوشنبه در آئین هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد، درپاسخ به این پرسش به واکاوای نقش این سازمان در بازگرداندن صلح و امنیت بین‌المللی پس از دو جنگ هولناک پرداخت و خاطر نشان کرد: طبق یک مطالعه جدید، از سال ۲۰۰۱ میلادی از قضا، "سال گفت‌وگوی تمدن‌های ملل متحد" ۳۷ میلیون نفر در نتیجه "جنگ‌های ابدی" ایالات متحده آواره شده‌اند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین به هشت جنگ خشونت‌آمیز که ایالات متحده از سال ۲۰۰۱ آغاز کرده یا به آنها پیوسته است؛ تحت عنوان "جنگ علیه تروریسم" اشاره کرد و از این واقعیت تلخ  نیز سخن گفت که این جنگ ها  منجر به از دست دادن صدها هزار جان بی‌گناه، گسستگی تعداد بی شماری از جوامع و خانواده‌ها، ناکامی و شکست دولت‌ها و افراط گرایی بی‌سابقه شده است.

سخنان ظریف در این زمینه اشاره به دو نکته  مهم دارد که در نا کارآمد شدن نقش سازمان ملل تاثیر بیشتری داشته است:

نکته نخست؛ نقایص و کاستی هایی است که از همان ابتدا دامن گیر ساختار این سازمان شد .مسایلی مانند حق وتو و انحصار  گرایی در این کاستی ها  نقش دارد.

مرادعنادی؛ کارشناس مسایل بین الملل یکی از ریشه‌های اصلی این انفعال را  مقررات فصل پنجم ملل متحد می داند  که مربوط به شورای امنیت به‌ویژه ماده 27 آن است که اعضای دائم شورای امنیت از حق وتو برخوردار هستند. وی تصریح می کند ؛این عامل موجب شد یک اختیارات ویژه‌به اعضای دائم داده شود و از این فرصت استفاده کنند و عملا مانع موفقیت سازمان ملل شوند. نکته دوم؛ سیاسی شدن ارکان این سازمان و تاثیر پذیری از فشارها و مداخلات خارج از صلاحیت  امریکا بر این نهاد است که بر اثر مماشات جامعه بین الملل ؛ باعث رشد قلدری آمریکا شده است.

اشغال افغانستان و پس از آن حمله به  عراق در سال 2003  به بهانه مبارزه با تروریسم و سلاح های کشتار جمعی دو دروغ بزرگ امریکا بود که هیچ گونه پشتوانه‌ی قانونی در حقوق بین المللی نداشت .امریکا با شروع جنگ پیشدستانه  در واقع  سازمان ملل را دور زد. مسئله امروز نیز این است که بروزمؤلفه های جدیدی مانند تشدید یکجانبه گرایی  وسوء استفاده از ابزار تحریم ‌ در عرصه‌ی نظام بین الملل ،نقش  این سازمان را به جهت انطباق با شرایط کنونی با چالش های جدی تری مواجه کرده است.

وزیر امور خارجه ایران دربیان دقیق تر این واقعیت تصریح کرد؛ چگونه می‌توان قدرتی را مهار کرد که بیش از ۲۲۰ مورد از کل ۲۴۴ سال تاریخ خود را در جنگ گذرانده است؛ از جنگ علیه بومیان خود، جنگ علیه جمعیت برده آن  که با بی‌رحمی شدید ادامه دارد  و ۳۹ درگیری نظامی و از تقریبا ۱۲۰ جنگ اقتصادی از سال ۱۹۴۵میلادی که به طور فریبنده "تحریم" نامیده می‌شود.با توجه همه این مولفه ها و دلایل است که رئیس دستگاه دیپلماسی ایران لزوم تغییررویکردها را یادآورشد وگفت:  وقت تغییر روش است. خون و ثروت آمریکایی‌ها و دنیا را از بدبختی بیشتر نجات دهید.

کلیدواژه