مسلمانان باید به سمت امت واحده پیش بروند و یکپارچگی میان آنان به وضوح مشاهده شود
(last modified 1399-08-12T06:31:02+00:00 )
عقرب 12, 1399 11:01 Asia/Kabul

با نگاه به هفته وحدت، مسلمانان باید به سمت امت واحده پیش بروند و یکپارچگی میان آنان به وضوح مشاهده شود

استاد دانشگاه در کابل گفت: با نگاه به هفته وحدت، مسلمانان باید به سمت امت واحده پیش بروند و یکپارچگی میان آنان به وضوح مشاهده شود.

رحمت الله بیژن پور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سالگرد میلاد پیامبر گرامی اسلام  و هفته وحدت اظهار داشت: مسلمانان در سراسر دنیا نیاز دارند که دست همدیگر را بفشارند و باهم وحدت و همگرایی داشته باشند، اکنون زمان چنگ زدن به ریسمان الهی و عملگرایی دینی است، ما باید به سمت امت واحده پیش برویم و زندگی ما در محتوا بر اساس همین روند باشد.

وی با بیان اینکه با نگاه به هفته وحدت باید دوستی، همگرایی، محبت و همدیگرپذیری جزو اولویت های جامعه اسلامی باشد، افزود: مسلمانان افغانستان طی روزهای گذشته جلسات و همایش های متعددی را در رابطه با سالگرد میلاد پیامبر گرامی اسلام برگزار کرده اند که مسایل دنیای اسلام و از جمله مردم افغانستان در آن ها مورد بحث قرار می گیرد و در مورد ضرورت اتحاد و همبستگی میان مسلمانان صحبت می شود.

این تحلیلگر سیاسی عنوان کرد: مشکلاتی در جامعه اسلامی وجود دارد و مسلمانان با وجود اینکه پیرو یک دین کامل هستند اما به دلیل فشارهای بیرونی و فقر فرهنگی موجود در میان گروه هایی از آنان این مشکلات ایجاد شده، بخشی از مشکلات در داخل افغانستان به عملکرد گروه هایی از مردم و عصبیت هایی برمی گردد که بر اساس جغرافیا، قوم، زبان و رسم و رسوم  وجود دارد.

به گفته بیژن پور قرائت های متفاوت از مسایل دینی در تمام جهان و از جمله در افغانستان هم مسایلی را ایجاد کرده و به ویژه در رابطه با افغانستان سبب شده که هم انگشت انتقاد بیرونی ها به سمت این کشور نشانه برود و هم در داخل، مردم دچار افتراق و جدایی باشند از اینرو اهمیت هفته وحدت و یکپارچگی مسلمانان به وضوح مشخص می شود.

این کارشناس سیاسی همچنان یادآور شد با وجود اینکه مسلمانان تمام دنیا از یک دین واحد پیروی می کنند اما در باورها و عملکرد خود متفاوت هستند، رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند و فرهنگ های متفاوتی از مسلمانان در مناطق مختلف جغرافیایی در دنیا مشاهده می شود. یکی از مشکلات برخی جوامع اسلامی هم این است که انگشت انتقاد خود را تماماً به سوی بیگانگان نشانه می روند و از مشکلات درونی چشم پوشی می کنند.

وی تصریح کرد: جدای از فقر فرهنگی و عقب ماندگی های اقتصادی که در جوامع اسلامی وجود دارد، قومیت، جغرافیا و برخی از مسایل، آن ها را از هم جدا کرده است، در داخل افغانستان هم این مشکلات دیده می شود و با وجود اینکه احکام اسلامی و دستورات قرآن کریم بیان می شود، در عمل شاهد رفتارها به گونه ای دیگر هستیم.

 

کلیدواژه