عقرب 17, 1399 13:22 Asia/Kabul

با تغییر یا عدم تغییر رئیس جمهوری امریکا تغییر خاصی در سیاست امریکا در قبال افغانستان ایجاد نمی شود زیرا کسی به تنهایی توانایی برقراری صلح را در این کشور ندارد

استاد دانشگاه کابل گفت: با تغییر یا عدم تغییر ریاست جمهوری امریکا تغییر خاصی در سیاست امریکا در قبال افغانستان ایجاد نمی شود زیرا نه سیاستمداران امریکا و نه سیاستمداران افغانستان به تنهایی صلاحیت و یا توانایی آن را ندارند که در این کشور صلح برقرار کنند.

عزیز حمد فانوس در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در جنگ افغانستان تاجران اسلحه، تاجران مواد مخدر، مافیای بین المللی و یک نظام به هم پیوسته مافیایی دخیل هستند و حلقه های مافیایی در داخل و خارج از افغانستان منافع خود را در ادامه جنگ در این کشور می بینند.

وی افزود: در داخل امریکا یک هرج و مرج امنیتی وجود دارد و بصورت کلی جهان سرمایه داری در یک بحران بسیار جدی فرو رفته و مردم تاکید دارند که باید عدالت اقتصادی در نظر گرفته شود. در داخل افغانستان هم بین سیاستمداران در رابطه با تقسیم ثروت و منابع اختلافاتی وجود دارد و در صفوف طالبان هم چنین وضعیتی حاکم است.

به گفته این استاد دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کابل طالبانی که در میدان جنگ هستند و دست به حملات انفجاری می زنند پول کمتری دریافت می کنند اما سران آن ها در رفاه و آسایش بسر می برند و حملات را رهبری می کنند، حملاتی مانند حمله به دانشگاه کابل که صدها جوان را به خاک و خون می کشند صرفاً به این خاطر که قدرت خود را به رخ بکشند.

فانوس تصریح کرد: بنا به همین مسایل هر کسی که در راس دولت امریکا قرار بگیرد در اوضاع افغانستان تغییر خاصی رخ نخواهد داد، امروز علاوه بر افغانستان در برخی نقاط دیگر منطقه هم جنگ و نابسامانی جریان دارد و با تغییر افراد وضعیت تغییری نخواهد کرد.

این کارشناس افغان عنوان کرد که به هر صورت امریکا در افغانستان اکنون در وضعیتی قرار گرفته که روس ها قرار گرفته بودند، به همین دلیل به فکر خروج نیروهای خود از افغانستان افتاده و روند آن را هم از گذشته ها آغاز کرده، پنج هزار زندانی طالبان هم به سفارش امریکا از زندان های افغانستان آزاد شدند، نیروهای طالبان و نیروهای گلبدین حکمتیار هم در حال کمتر شدن هستند زیرا امریکا برای پرداخت هزینه های سربازانش در افغانستان و نیز هزینه های نیروهای طالبانو گروه های مانند آن با مشکل مواجه شده است.

وی اضافه کرد: امریکا و گروه های مختلف در افغانستان و عده ای از سیاستمداران در افغانستان فقط به دنبال منافع خود هستند و برایشان مهم نیست که در افغانستان صلح برقرار می شود و یا جنگ ادامه پیدا می کند.

 

کلیدواژه