عقرب 26, 1399 09:21 Asia/Kabul
  • رد استفاده از خاک افغانستان ضد دیگر کشورها
    رد استفاده از خاک افغانستان ضد دیگر کشورها

دولت افغانستان استفاده از خاک این کشور ضد دیگر کشورهای را ردکرد.

 وزارت امور خارجه افغانستان در مورد ادعای مقامات پاکستان مبنی بر استفاده از خاک افغانستان ضد آن کشور را رد کرده و آن‌ را بی‌اساس دانست.

وزارت امور خارجه افغانستان ضمن تاکید بر مبارزه با تروریسم اعلام کرد، کابل  هرگز اجازه نمی‌دهد تا از خاک افغانستان برای انجام فعالیت‌های تخریبی علیه کشورهای دیگر استفاده شود.

«شاه محمود قریشی» وزیر خارجه و «افتخاربابر» سخنگوی ارتش پاکستان به تازگی مدعی شدند نیروهای اطلاعاتی هند از خاک افغانستان برای برنامه‌ریزی حملات ضد پاکستان استفاده میکنند.

متهم کردن به استفاده دیگران از خاک افغانستان یا پاکستان ضد این دو کشور از جمله اتهاماتی است که به طور متداول، مقامات کابل و اسلام آباد علیه یکدیگر از آن استفاده می کنند.

درشرایطی مجددا اتهام استفاده از خاک افغانستان توسط هند برای جنگ اطلاعاتی ضد پاکستان توسط شاه محمود قریشی مطرح شده است که کابل خود را برای میزبانی از عمران خان نخست زیر این کشور آماده می کند که قرار است در این هفته به افغانستان برود و با مقامات این کشور درباره روابط دو جانبه و مسئله مذاکرات صلح با طالبان با آنان گفتگو کند.

درسال های اخیر روابط افغانستان و پاکستان متاثر از روند اتهام زنی متقابل از جمله در امور امنیتی همواره با تنش های بسیاری مواجه بوده است که این مسئله بر ابعاد مختلف مناسبات این دو کشور همسایه تاثیر منفی داشته است.

مقامات اسلام آباد مدعی هستند که سازمان اطلاعاتی هند از خاک افغانستان برای ضربه زدن به منافع ملی پاکستان از طریق جنگ اطلاعاتی استفاده می کند که البته مقامات کابل  بارها آنرا چنین اتهامی را رد کرده اند. 

«راجه ماجد جاوید علی بهتی» کارشناس سیاسی پاکستان می گوید، سازمان اطلاعات هند (راو) و اداره امنیت ملی افغانستان در ناامنی‌های ایالت بلوچستان دخالت دارند و برای تضعیف دولت اسلام‌آباد تلاش می‌کنند. 

دولت افغانستان هم همواره پاکستان را به دلیل آنچه تبدیل شدن به مامنی برای تروریست ها می خواند مورد سرزنش قرار داده است و ادامه جنگ در آن کشور را به حمایت اسلام آباد از گروه های افراطی پیوند می دهد.

در حالی که بی اعتمادی فزاینده ای سالها بر روابط افغانستان و پاکستان سایه افکنده است، رایزنی های مقامات ارشد سیاسی و امنیتی دو کشور و سفرهای متقابل آنان به کابل و اسلام آباد نتوانسته است به کاهش این تنش های دو جانبه منجر شود.

بی تاثیر بودن سفرهای مقامات ارشد کابل و اسلام آباد به پاکستان یا افغانستان به خصوص در یک دهه گذشته در جهت کاهش اختلافات و افزایش همکاری های آنان  سبب شده تا چشم انداز روشنی فرا روی برنامه دیدار آتی عمران خان از افغانستان وجود نداشته باشد.

بر همین اساس است که دیدارها و گفتگوهای مقامات پاکستان و افغانستان به دلیل عدم تاثیر گذاری بر روند تنش زدایی در روابط دو جانبه، بیشتر جنبه نمایشی دارد و به نظر می رسد که دولت های این دو کشور فقط تلاش دارند با حفظ روابط سیاسی  و رایزنی ها ،ظاهری از روابط حسنه کابل و اسلام آباد را به مردم دو کشور ارائه کنند.

این در حالی است که مردم افغانستان و پاکستان بخوبی می دانند که تنش ها در روابط دو کشور عمیق است و سفر مقامات آنان به اسلام آباد و کابل گرهی از کلاف روابط پر مناقشه دو جانبه باز نمی کند.      

کلیدواژه