قوس 13, 1399 12:51 Asia/Kabul

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه کتاب مشترک ایران و افغانستان در مزار شریف، تقویت روابط، دینی، فرهنگی، علمی و اجتماعی میان دو کشور است و با توجه به تاریخ و تمدن مشترک ما باید به هم نزدیک تر شویم و در همه حوزه ها روابط خود را تقویت کنیم.

شیرزاد مقدم در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه کتاب مشترک ایران و افغانستان تقویت رابطه فرهنگی میان دو کشور است و ما وظیفه خود می دانیم که در جهت تقویت گسترش ارتباطات فرهنگی قدم های بیشتری برداریم و در یک زمان مناسب نمایشگاه بهتری در مزار شریف برگزار کنیم.

وی افزود: محوریت کتاب های ارائه شده در نمایشگاه کتاب مزار شریف کتب دانشگاهی است که قرار بود این آثار در دانشگاه کابل به نمایش گذاشته شود که به علت حمله تروریسیتی که در دانشگاه صورت گرفت نمایشگاه کتاب کابل لغو شد.

وی تصریح کرد: در کنار کتب دانشگاهی، ناشران بخش عمومی و همچنین ناشران کودک و نوجوان هم در نمایشگاه کتاب مزار شریف مشارکت کردند و هدف ما علاوه بر ارائه کتب دانشگاهی، ترویج فرهنگ مطالعه در میان عموم مردم است.

رایزن فرهنگی ایران در کابل اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در طول 40 سال گذشته در کنار ملت افغانستان بوده و ما با مردم این کشور رابطه دیرینه ای داریم و هدف ما گسترش این رابطه است و در حد توان به ترویج فرهنگ مطالعه در افغانستان کمک خواهیم کرد و ایجاد کتابخانه فردوسی در مزار شریف با 20 هزار جلد کتاب بخشی از این کمک ها است که در گذشته این کتابخانه ایجاد شده است.

این فعال فرهنگی ایران بیان داشت: دو ملت ایران و افغانستان بدخواهان و دشمنانان مشترکی دارند که تلاش می کنند تا دو ملت به هم نزدیک نشوند ولی با توجه به تاریخ و تمدن مشترک ما باید به هم نزدیک تر شویم و در همه حوزه ها روابط خود را تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: علیرغم همه موانع ایجاد شده باید تلاش شود تا از این موانع عبور کنیم و تهیه سند جامع راهبردی میان دو کشور که قرار است به زودی نهایی شود می تواند بهترین نقشه را برای گسترش روابط میان ایران و افغانستان باشد.

لازم به یادآوری است که نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان دیروز (چهارشنبه 12 آذر) با حضور والی بلخ، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف، رایزن فرهنگی ایران در کابل، رؤسای آموزش عالی و آموزش و پرورش، اطلاعات و فرهنگ و شورای ولایتی ولایت بلخ و همچنین با حضور اساتید، دانشجویان و فرهنگیان این ولایت افتتاح شد و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.
در این این نمایشگاه 30 ناشر از ایران و 11 ناشر از افغانستان حضور دارند و 35 هزار جلد کتاب نیز  دراین نمایشگاه عرضه شده است.

کلیدواژه