امیدواری ها نسبت به پذیرش راه میانه ای از سوی طرفین جنگ افغانستان برای برقراری صلح
(last modified 1399-09-17T10:38:36+00:00 )
قوس 17, 1399 15:08 Asia/Kabul

با تغییر شرایط، این امیدواری به وجود آمده که طرفین جنگ افغانستان راه میانه ای را برای برقراری صلح برگزینند

کارشناس سیاسی افغان گفت: با تغییر شرایط صلح، این امیدواری به وجود آمده که از این پس جهان به جای سرمایه گذاری روی جنگ افغانستان، روی صلح این کشور سرمایه گذاری کند و طرفین جنگ هم راه میانه ای را برگزینند.

سید اشرف سادات در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: مردم افغانستان هم خواستار چنین چیزی است تا به جنگ، درگیری و ناامنی در این کشور خاتمه داده شود.

وی در عین حال گفت: مسئله صلح افغانستان پیچیدگی های خاص خود را دارد و چهل سال جنگ در این کشور باعث به وجود آمدن گروه های مختلفی با ویژگی ها، افکار و وابستگی های متفاوتی شده است.

به گفته این کارشناس سیاسی جنگ افغانستان ابعاد داخلی و خارجی دارد، دخیل شدن امریکایی ها و اروپایی ها نشان دهنده آن است که ابعاد این جنگ به شدت گسترده است به همین دلیل کاهش سطح مخالفت ها و هموار شدن مسیر برای صلح نیاز به زمان دارد.

سادات عنوان کرد: حدود هشتاد روز طول کشید تا هیات های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان روی کارشیوه مذاکرات صلح به توافق برسند و اکنون دو جریان به شدت متضاد می خواهند گفت و گو را برای خاتمه دادن به یک سناریوی بسیار خطرناک در افغانستان آغاز کنند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که روایت صلح افغانستان هنوز به درستی واضح نیست و این مسئله هم آشکار نیست که آیا از دل این گفت و گوها به سوی کاهش خشونت، آتش بس و آینده ای بدون جنگ حرکت می کنیم یا خیر، زیرا طالبان هنوز بر ایدئولوژی طالبانی و استقرار نظام امارت اسلامی خود تاکید دارند در حالی که دولت افغانستان و نیروهای وابسته به آن بر جمهوریت تاکید دارند اما بسیاری از جریان های سیاسی به دنبال راه میانه هستند.

وی اضافه کرد: بنا به همین مسایل وضعیت صلح افغانستان در هاله ای از ابهام قرار دارد و به نظر نمی رسد در کوتاه مدت شاهد برقراری صلح در افغانستان باشیم. اما آنچه باعث افزایش خوشبینی ها نسبت به نتایج مذاکرات شده بی نتیجه بودن جنگ جاری است ضمن اینکه جهان هم به دنبال ثبات در افغانستان است تا این کشور دیگر مامن تروریست ها نباشد.

 

کلیدواژه