واکنش‌ها به اظهارات یک مقام افغان در مورد "شیعه کشی طالبان داعشی"
(last modified 1399-09-23T05:09:13+00:00 )
قوس 23, 1399 09:39 Asia/Kabul
  • واکنش‌ها به اظهارات یک مقام افغان در مورد \
    واکنش‌ها به اظهارات یک مقام افغان در مورد \"شیعه کشی طالبان داعشی\"

پست فیسبوکی معاون رئیس جمهوری افغانستان درباره شیعه کشی طالبان داعشی با واکنش های انتقادی زیادی در شبکه های اجتماعی روبرو شد.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان درفیسبوک نوشت، طالبان داعشی در یک پیام هشدار داده‌ اند که اگر زندانیان این گروه اعدام شوند، کابل را به «مسلخ شیعیان» تبدیل خواهند کرد.

این پست فیسبوکی صالح و نحوه اطلاع‌رسانی از این موضوع، باعث واکنش‌ها و انتقادهایی زیادی شده است، ازجمله محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان که گفته است، مسوولان دولتی باید در تبلیغات‌شان مسوولانه عمل کنند.

محقق افزود: «روایت شیعه‌کشى طالبان در کابل از زبان یک مسوول بلند‌پایه دولتی فضای ناامنی روانی را علیه جامعه شیعیان تشدید می‌کند. 

از پست فیسبوکی امرالله صالح این گونه برمی آید که از نظر وی طالبان در شرایط کنونی، اقدامات مشابه گروه داعش را در افغانستان در دستور کار قرار داده است که به تعبیر وی باید با این تهدید طالبان مقابله کرد.

درحالی معاون اول رئیس جمهوری افغانستان  پیامی از طالبان درباره تهدید به شیعه کشی در صورت اعدام زندانیان این گروه را مورد تحلیل و بازنشر قرار داده است که هنوزطالبان به طور رسمی درباره آن اظهار نظر نکرده است.         

داعش و طالبان درناامنی و بی ثباتی در افغانستان نقش مشترکی دارند وخطر اصلی برای  امنیت این کشور، اقدامات مرگبار این دو گروه است.  

با وجود آنکه داعش وطالبان علیه دولت افغانستان می جنگند و مردم این کشور قربانی اقدامات این دو گروه هستند، اما در داخل افغانستان این دو گروه را از یکدیگراز نظراهداف و ایدئولوژی  تفکیک می کنند.

در سال های اخیر حتی مسئله همکاری بین طالبان  وداعش در افغانستان از سوی برخی مقامات ارشد این کشور به طور رسمی مطرح شد که گروه طالبان آنرا بی اساس دانست و رد کرد.

سه سال پیش پس از انفجار تروریستی مقابل هتل «قصرنوین» در کابل که گروه تروریستی داعش مسئولیت آنرا برعهده گرفت، «عبدالله عبدالله» که در آن زمان ریاست اجرایی دولت افغانستان را عهدهدار بود، در سخنانی اعلام کرد گروه تروریستی داعش بدون همکاری طالبان نمی تواند به اهداف خود در افغانستان برسد.

منظورعبدالله دراین موضع گیری آن بود که انفجار در مقابل هتل "قصرنوین" کابل توسط داعش نمی توانست بدون حمایت طالبان انجام شده باشد.

در افغانستان دیدگاه های موافق و مخالف زیادی درباره همکاری یا رقابت داعش و طالبان دراین کشور وجود دارد اما همواره طالبان هرگونه همکاری با داعش را رد کرده است. به خصوص آنکه گزارش هایی از سوی برخی مقامات محلی در افغانستان منتشر شده است که نشان می دهند داعش و طالبان حتی رقابت را به درگیری کشانده اند.

مقامات ولایات جوزجان و ننگرهار بارها از درگیری بین طالبان و داعش دربرخی مناطق این ولایات و تاثیر آن برآوارگی مردم سخن گفته اند.

 از نظر گروه طالبان، حضور داعش در افغانستان و برنامه این گروه برای توسعه نفوذ بیشتر در این کشور می تواند موقعیت و جایگاه طالبان در افغانستان به عنوان جبهه اصلی پیدایش و فعالیت این گروه را به مخاطره اندازد.     

«وحید مژده» کارشناس فقید سیاسی افغانستان سه سال پیش دردوره افزایش گزارش ها درباره  رقابت یا همکاری بین داعش و طالبان گفته بود؛  

"اتحاد طالبان و گروه داعش غیر قابل تصور است، زیرا این دو گروه از نظر ایدئولوژی در تضاد هستند وطالبان، داعش را دست نشانده امریکا میدانند."

به نظرمی رسد حتی درصورت صحیح بودن تهدید طالبان درباره پیامد اعدام زندانیان این گروه، صالح درپیام فیسبوکی خود تلاش کرده تا اقدامات مرگبار طالبان را روی دیگر فجایع داعش نشان دهد که البته باید توجه داشت که قطبی کردن اهداف طالبان که تنها شیعیان درافغانستان را در معرض خطر قرار دهد، آدرس اشتباه به مردم این کشور درباره ماهیت ضد بشری گروه های تروریستی است که در کشتارهای خود قومیت و مذهب قربانیان برای آنان تفاوتی ندارد.

کلیدواژه