مردم افغانستان خواستار برقراری آتش بس و صلح هستند نه حضور خارجی ها در کشورشان
(last modified 1399-09-29T09:36:09+00:00 )
قوس 29, 1399 14:06 Asia/Kabul

مردم افغانستان خواستار حضور نیروهای خارجی در کشور خود نیستند و فقط خواستار برقراری آتش و صلح می باشند

رئیس حزب حرکت اسلامی آزاد افغانستان گفت: مردم افغانستان خواستار حضور نیروهای خارجی در کشور خود نیستند و فقط شرایط دشوار جنگ و خونریزی سبب شد آنان حضور این نیروها را بپذیرند. اکنون هم فقط خواستار برقراری آتش و صلح می باشند.

سید محمد علی جاوید در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با سیاست دولت امریکا در رابطه با ادامه حضور نیروهای امریکایی در افغانستان و تبعات آن اظهار داشت: هیچ فرد مستقلی خواستار حضور نیروهای خارجی در کشور خود نیست، اما گاهی پذیرش برخی واقعیت های تلخ به مثابه نوشیدن زهر از روی اجبار است، پذیرش نیروهای خارجی و در راس امریکایی هم به خاطر شرایط نابسامان و جنگ و خونریزی هایی بود که حدود دو دهه قبل در افغانستان جریان داشت و مردم خواهان ختم آن وضعیت بودند.

وی تصریح کرد: مردم افغانستان سابقه مبارزه با اشغالگران را داشتند و هر اشغالگری که به این کشور آمد پشیمان و مجبور به ترک این کشور شد، در زمان ورود نیروهای خارجی به رهبری امریکا اما به خاطر شرایط خاصی که وجود داشت عموم مردم دست به اقدام نزدند و فقط طالبان که شکست خورده بودند پس از تقویت مجدد مشکل سازی کردند.

به گفته این فعال سیاسی و جهادی افغان اکنون مردم بین دو مسئله گیر مانده اند، پذیرش حضور نیروهای خارجی و یا حاکمیت طالبان، زیرا برخی این تصور را دارند که اگر نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند ممکن است طالبان بار دیگر بر سر قدرت بیایند.

آقای جاوید با اشاره به سفر رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا به کابل، دیدارش با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، تاکیدش بر ادامه حمایت از نیروهای افغان و آتش بس در افغانستان

و نیز چگونگی سیاست امریکا در مورد افغانستان با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در  آن کشور اظهار کرد: سیاست دولت امریکا با رفتن و آمدن رئیسان جمهوری تغییر چندان نمی کند و جو بایدن رئیس جمهور جدید امریکا همان سیاستی را دنبال خواهد کرد که دونالد ترامپ در پیش گرفته بود. اما آنچه مردم افغانستان خواستار آن هستند، برقراری آتش بس فوری و فراگیر است.

وی یادآور شد: دونالد ترامپ گفته بود که تا سال نو میلادی 4500 نیروی امریکایی مستقر در افغانستان را به 2500 نیرو کاهش می دهد، در صورتی که تا قبل از روی کار آمدن جو بایدن در 20 جنوری 2021 این کار صورت بگیرد ممکن است بایدن این نیروها را بار دیگر افزایش دهد اما اگر این 4500 نیرو تا این تاریخ در افغانستان بمانند جو بایدن هم آنان را خارج نخواهد کرد.

رئیس حزب حرکت اسلامی آزاد افغانستان در رابطه با ترکیب هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان هم گفت: اکنون در رابطه با مسئله صلح در افغانستان دو تشکیلات وجود دارد؛ یکی شورای عالی مصالحه ملی که اعضای آن بیشتر از دو تیم اشرف غنی و عبدالله عبدالله می باشند و نمایندگان احزاب در آن دیده نمی شوند و دیگری هیات مذاکره کننده در قطر که اعضای آن هم بصورت گزینشی در ترکیب هیات قرار گرفته اند و تعداد اندکی از شخصیت های مطرح در آن حضور دارند.

وی اضافه کرد: به جز همین تعداد اندک، دیگر اعضای هیات از نفوذ و قدرت چندانی در میان مردم برخوردار نیستند و توانایی آن را هم ندارند که در برابر مسایلی که از سوی طالبان مطرح می شود، استدلال کنند بنابراین هر دو تشکیلات ناقص است.

 

کلیدواژه