پاکستانی ها به شرط داشتن صداقت می توانند نقش موثری در مسئله صلح افغانستان ایفا کنند
(last modified 1399-09-29T10:51:34+00:00 )
قوس 29, 1399 15:21 Asia/Kabul

پاکستانی ها اگر نسبت به قضایای افغانستان صداقت داشته باشند می توانند نقش موثری در مسئله صلح این کشور ایفا کنند

کارشناس سیاسی افغان گفت: پاکستانی ها در صورتی که نسبت به قضایای افغانستان صداقت داشته باشند می توانند نقش موثری در مسئله صلح این کشور ایفا کنند.      

حسن رحیمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با سفر ملا برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان به پاکستان و دیدارش با مقامات آن کشور اظهار داشت: این سفر و دیدارها نشان دهنده نفوذ پاکستانی ها بر طالبان و نقش موثری است که می توانند در روند مذاکرات صلح افغانستان داشته باشند اما درباره پاکستان هنوز سوء ظن وجود دارد زیرا پاکستانی ها در گذشته با دولت و ملت افغانستان همکاری نکرده اند، صداقت لازم را نداشته اند و از مسائل افغانستان از جمله روند صلح سوء استفاده کرده اند.

وی همچنان با اشاره به اظهارات مقامات پاکستانی در خصوص کمک به روند صلح افغانستان عنوان کرد: تغییر سیاست پاکستان در برابر افغانستان، فقط در عمل مشخص می شود که آن هم مستلزم گذشت زمان است.

به گفته این کارشناس سیاسی اگر مقامات پاکستان طالبان را تروریست می خوانند یک سیاست تاکتیکی است زیرا اگر طالبان از نظر آن ها تروریست باشند نباید از آن ها حمایت کنند ضمن اینکه طالبان افغانستانی در چنگ طالبان و اطلاعات پاکستان افتاده اند و از آن ها استفاده ابزاری می شود.

رحیمی عنوان کرد: طالبان مسوولیت انفجارهایی را که روزانه در افغانستان صورت می گیرد بر عهده نمی گیرند و داعش این مسوولیت را  به عهده می گیرد در حالی که چنین نیست و در حقیقت این طالبان هستند که با دولت افغانستان می جنگند و حاضر به آتش بس نیستند، طالبان و حامیان این گروه مسوول هر اتفاقی هستند که در افغانستان رخ می دهد.

وی در رابطه با پیشنهاد دولت افغانستان در خصوص دور بعدی مذاکرات صلح در داخل افغانستان و مخالفت طالبان با این پیشنهاد گفت: دلیل این مخالفت، خواست حامیان و اربابان آن ها است زیرا اگر روند صلح در داخل افغانستان پیگیری شود، دست مداخله کنندگان تا حدی کوتاه می شود و برنامه ها مطابق خواست آنان پیش نمی رود.

به گفته این کارشناس افغان گفت و گوهای بین افغانی باید در داخل افغانستان که محل حضور همه گروه های افغان شامل دولت و طرف های دیگر مانند جامعه مدنی و مردم این کشور است، انجام شود، جنگ در داخل افغانستان جریان دارد پس مذاکرات صلح نیز باید در داخل این کشور انجام شود، در اینصورت

 صلح زود تر به نتیجه می رسد و دشمنان افغانستان به اهداف خود نمی رسند، به همین دلیل هم در برگزاری مذاکرات در داخل افغانستان مانع تراشی می کنند.

وی اضافه کرد: هزینه های هنگفت هتل ها و رفت و آمدهای مقامات بلند پایه و هیات مذاکره کننده به قطر در حالی بر دولت افغانستان تحمیل می شود که تعداد زیادی از مردم افغانستان برای برآورده کردن ابتدایی ترین نیازمندی های خود با مشکل مواجه هستند.

 

کلیدواژه