جدی 10, 1399 14:41 Asia/Kabul

سخنگوی فدراسیون فوتبال افغانستان گفت: حضور یک تیم باشگاهی فوتسال افغانستان در آسیا برای اولین بار یک پیشرفت و ترقی در فوتسال ما محسوب می شود، بیشتر بازیکنان فوتسال افغانستان در دوره ای در ایران زندگی کرده اند که این افتخار برای افغانستان است اما باید در داخل افغانستان هم ظرفیت سازی صورت بگیرد.

فیروز مشعوف سخنگوی فدراسیون فوتبال افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری جزئیات برگزاری نخستین لیگ برتر فوتبال افغانستان را تشریح کرد و گفت: مسابقات لیگ برتر فوتسال افغانستان با شرکت ده تیم برتر باشگاهی از ولایت های مختلف افغانستان در کابل برگزار شد.

وی تصریح کرد: در این رقابت ها پنج تیم از مناطق شمال، جنوب، جنوب غرب، مرکز و شمال شرق افغانستان از پنج منطقه جغرافیایی، در کنار دو تیم هرات و سه تیم کابل حضور پیدا کردند و مسابقات در دو گروه برگزار شد که در نهایت تیم اتحاد هرات و صداقت کابل موفق شدند به فینال مسابقات راه پیدا کنند. 

مشعوف افزود: در بازی نهایی که بسیار با انرژی هم برگزار شد و تعداد تماشاگران هم زیاد بود، بازی ها از طریق شبکه آریانا به صورت زنده پخش می شد، تیم اتحاد هرات با نتیجه پنج بر صفر تیم قدرتمند و پر ستاره صداقت کابل را شکست داد و برای نخستین بار فاتح رقابت های جام فوتسال افغانستان شد.

سخنگوی فدراسیون فوتبال افغانستان تاثیر حضور ورزشکاران مهاجر افغانستانی مقیم ایران بر فوتسال و فوتبال افغانستان را مهم بر شمرد و گفت: بدون شک فوتسال ما به گونه ای متاثر از فوتسال ایران است و مسئولان ایران این مسابقات را دیده اند و به قدرت فوتسال افغانستان پی برده اند.

وی افزود: از بین مهاجرین افغان مقیم ایران در این بازی ها تیم های خوبی را داشتیم که استخوان بندی تیم ملی فوتسال افغانستان را مهاجرین در ایران شکل می دهند و تیم صداقت کابل که قهرمان تیم کابل است، سه دوره در لیگ کابل قهرمان شده که تمام بازیکنان آن مهاجرین افغانستانی مقیم ایران هستند؛ تیم اتحاد هرات که قهرمان شد دو بازیکن آن بهترین بازیکن این رقابت ها شدند که هر دو از مهاجرین افغانستانی مقیم ایران بودند که قبلا در این کشور زندگی می کردند.

مشعوف خاطر نشان ساخت: حضور یک تیم باشگاهی از تیم فوتسال افغانستان در آسیا برای اولین بار یک پیشرفت و ترقی در فوتسال ما محسوب می شود و این رشته در افغانستان هم اکنون نسبت به خیلی از کشورهای آسیایی بالاتر است و باید به عنوان یک قدرت دیده و پذیرفته شود زیرا نسبت به بعضی از کشورهای عرب و جنوب شرق آسیا بهتر هستیم زیرا در مقابل تیم های قدرتمند آسیا خوب ظاهر شدیم و نسبت به کشورهای آسیای میانه هیچ کمی نداریم و ترکمنستان و ازبکستان را در مسابقات آسیایی رسمی شکست دادیم و تیم زیر بیست سال فوتسال ما در حالی که ایران میزبان بود ما نائب قهرمان آسیا شدیم که نشان دهنده بالارفتن سطح فوتسال افغانستان است.

وی افزود: سطح باشگاه ما در حال حاضر پیشرفت های بسیار خوبی داشته که این تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت تیم ملی افغانستان خواهد داشت و فوتسال افغانستان بیشترین تاثیر پذیری را از ایران دارد زیرا بازیکنان خوب افغانستانی که در ایران زندگی می کنند برای مسابقات به افغانستان می آیند که این خیلی خوب است که بتوانیم از ظرفیت فوتسال ایران استفاده کنیم و از این موضوع نمی شود و نمی توانیم چشم پوشی کنیم که ستاره های تیم ملی فوتسال افغانستان مقیم ایران هستند.

مشعوف تصریح کرد: بیشتر بازیکنان افغانستان که در لیگ برتر افغانستان هم اکنون بازی می کنند در دوره ای در ایران زندگی کرده اند و متاثر از فوتبال و فوتسال آن جا هستند که این افتخار برای افغانستان است اما باید در داخل افغانستان هم ظرفیت سازی صورت بگیرد و فوتبال را در داخل خاک افغانستان هم باید پیشرفت کند و گزینه مهاجرین در ایران را باید حفظ کنیم که این یک برگ برنده برای افغانستان است.

وی بیان داشت: افتخاری برای افغانستان است که مهاجرین افغان در کشوری هستند که تیم فوتسال آن در آسیا اول و در سطح جهان مقام بسیار خوبی را دارد و تاثیر گذاری آن بر تیم ملی افغانستان بسیار کمک کرده است اما باید ظرفیت سازی در داخل خود افغانستان هم صورت بگیرد که فوتسال ما همچنان پیشرفت داشته باشد.

سخنگوی فدراسیون فوتبال افغانستان بیان داشت: در کابل و هرات استعدادها و نخبه های خوبی وجود دارند که در همین رقابت ها ما شاهد آن بودیم ولی باید به ولایات افغانستان هم توجه جدی صورت بگیرد  و با ساخت ورزشگاه و بردن فوتسال به مناطقی که هنوز رشد نکرده اند، باید ظرفیت سازی در ولایات انجام شود.

مشعوف خاطر نشان ساخت: فدراسیون فوتبال افغانستان در ظرفیت سازی مناسب برای رشد فوتسال تلاش های خوبی انجام داده است.

 

کلیدواژه