"ترامپ مراقب تله باش؛..."
(last modified Sun, 03 Jan 2021 09:17:56 GMT )
جدی 14, 1399 13:47 Asia/Kabul
  • \
    \"ترامپ مراقب تله باش؛...\"

مداخلات و ماجراجویی های آمریکا در منطقه باعث شد تا «دونالد ترامپ» اعلام کند آمریکا هفت تریلیون دلاردرمنطقه هزینه کرد، اما  به جایی نرسید.

اکنون ترامپ هم نشان داد که در چهار سال گذشته ادامه دهنده همان راه غلط  بوده و در روزهای پایانی ریاست جمهوری اش نیز بر ادامه همان راه غلط اصرار دارد.

در واکنش به سلسله رفتارهای تحریک آمیز اخیرامریکا در منطقه، محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سخنانی با تاکید بر این نکته که  ایران خواهان جنگ با آمریکا نیست در توییتی نوشت: " دولت ترامپ و همدستانش به جای مبارزه با کرونا در آمریکا، میلیاردها دلار برای ارسال بمب‌افکن‌های بی-۵۲ و ناوگروه به منطقه ما به باد می‌دهند."

 وزیر امور خارجه ایران همچنین روز شنبه درتوئیتی نوشت: اطلاعات تازه از عراق حاکی از آن است که عوامل آتش‌افروز اسراییل در حال توطئه ‌چینی برای حمله به آمریکایی‌ها هستند تا ترامپ در حال رفتن را به بهانه‌ای ساختگی به جنگ بکشانند.

ظریف خطاب به رییس جمهوری آمریکا تصریح کرد:«ترامپ، مراقب تله باش. هرگونه آتش‌بازی، پاسخ متقابل جدی همراه خواهد داشت به خصوص علیه همان دوستان صمیمی".

نمایندگی ایران در سازمان ملل هم در نامه ای به شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل متحد با تحریک آمیز خواندن  پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی بر فراز خلیج فارس و دریای عمان یاد آور شد  که اقدامات آمریکا ستیزه‌جویانه و جنگ‌طلبانه است و محیط امنیتیِ پیشاپیش پرتنش این منطقه بسیار حساس را وخیم‌تر ساخته است. 

اگر چه وزارت دفاع آمریکا پنجشنبه گذشته اعلام کرد که ناو هواپیمابر نیمیتز را به آمریکا باز می گرداند ،با این حال  افزایش  تنش در منطقه که نتیجه مستقیم رفتارکاخ سفید، اسراییل و عربستان است، اهمیت موضوع و پیامدهای ان را از دو جنبه  مطرح کرده است.

جنبه نخست؛ تاثیرات مخرب این تحرکات برمنطقه است. قراین و شواهد نشان می دهند که هدف امریکا وبازیگران منطقه ای همسو با کاخ سفید گسترش ابعاد بحران با محوریت ایجاد تقابل مستقیم بین ایران و امریکا وسوق دادن منطقه به وضعیت تنش بدون بازگشت است که دراینصورت پیامدهای جنگ برای امریکا ودوستان صمیمی اش در منطقه بویژه رژیم اسراییل غیر قابل پیش بینی است. 

جنبه دوم پیامد این تنش سازی؛ هزینه های مستقیم ماجراجویی امریکا درمنطقه وعلیه ایران است که قطعا بسیار سنگین خواهد بود.

«قاسم محبعلی» دیپلمات پیشین وتحلیلگر مسائل سیاسی  در ارزیابی اهداف این تحرکات می گوید : رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و برخی از عناصر دولت ترامپ مانند پمپئو علاقه‌مند هستند بحران یا تنش و درگیری جدیدی در منطقه  ایجاد کنند. "

در هر حال  جمهوری اسلامی ایران خواهان هیچ ‌گونه تنش و درگیری در منطقه نبوده و نیست ،امّا همواره با آمادگی، صلابت و  قدرت مقابل هر متجاوزی ایستاده است. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران  در واکنش به این تحرکات تصریح کرده اند که هر گونه ماجراجویی،اقدام ایذایی و تحریک‌آمیز منجر به عکس‌العمل قاطع خواهد شد که عواقب آن متوجه نیروهای متخاصم از جمله آمریکا خواهد بود.

بدیهی است جمهوری اسلامی ایران به دنبال داشتن بهترین روابط  با همسایگان است. تجربه نشان داده است که روابط توام با اعتماد و حسن نیت و بدور ازهرگونه رفتارموذیانه نتیجه اش حفظ منافع جمعی و امنیت و ثبات پایدار در منطقه است . تخاصم و منازعه اما نتیجه اش افزایش تنش‌ در منطقه است که اثار ان بلند مدت است و این  تنها به نفع مداخله گران و بیگانگان و فرصت طلبان است.

 

کلیدواژه