از چهره های ایرانی و افغانستانی که به نزدیکی دو ملت کمک کرده اند در تهران تجلیل به عمل آمد
(last modified 1399-10-14T10:44:07+00:00 )
جدی 14, 1399 15:14 Asia/Kabul

دبیر اجرایی رویداد فرهنگی افغانستان گفت: هدف از برگزاری مراسم «رویداد فرهنگی افغانستان» که در تهران برگزار شد، تجلیل از چهره های ایرانی و افغانستانی بود که در جهت نزدیکی دو ملت تلاش کرده اند.

سمیه مروتی، دبیر اجرایی رویداد فرهنگی افغانستان و مسئول کرسی مطالعات افغانستان در موسسه ابرار معاصر تهران در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری مراسم تجلیل از فعالان فرهنگی افغانستان و ایران که در تهران برگزار شد گفت: نزدیکی و ارتباط فرهنگی میان نخبگان و فعالان فرهنگی دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار است و ما از مدت ها قبل قصد برگزاری چنین مراسمی را داشتیم و قرار بود که هفته فرهنگی ایران-افغانستان با حضور عموم مردم از دو کشور برگزار شود ولی به خاطر شرایط کرونا امکان برگزاری چنین مراسم گسترده ای را پیدا نکردیم.

وی افزود در مراسم رویداد فرهنگی افغانستان که با حضور تعدادی از شخصیت های ایرانی و افغانستانی برگزار شد، از برخی چهره های فرهنگی دو کشور که در جهت نزدیکی دو ملت تلاش های را انجام داده اند تقدیر شد و چهره های همچون نجیب مایل هروی، فرزاد یوسفی، نادر موسوی، مرتضی عبدی، صحرا کریمی از افغانستان و حسام الدین سراج از ایران که که هر کدام در حوزه خود، خدمات ویژه ای داشتند تقدیر به عمل آمد.

دبیر اجرایی رویداد فرهنگی افغانستان خاطر نشان ساخت: برنامه ای که در تهران برگزار شد از چهار بخش تشکیل شده بود که به این بهانه تلاش کردیم جامعه ایرانی را با بخش های مختلف فرهنگ، هنر و ادبیات افغانستان آشنا کنیم.

وی تصریح کرد: در بخش شعر و ادبیات با حمایت خانه ادبیات افغانستان جمعی از شاعران افغانستان شعرخوانی داشتند در بخش هنر  نمایشنامه و موسیقی کلاسیک افغانستان اجرا شد و در بخش آشنای با فرهنگ غذایی افغانستان با حمایت رستوران خانه کابل توانستیم انواع غذای افغانستان را به جامعه ایران معرفی کنیم.

لازم به یادآوری است که «رویداد فرهنگی افغانستان» در حوزه ادبیات و شعر، فرهنگ غذایی، موسیقی، تئاتر و سینما عصر روز پنجشنبه 11 دی ماه از سوی موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران با همکاری مرکز بین المللی مطالعات نوروز، شبکه رادیویی فرهنگ، موسسه کنشگران توسعه پارس، نشر صناد و شرکت نوسازی عباس آباد در خانه شعر و ادبیات ایران در تهران برگزار شد.

در این رویداد فرهنگی که عبدالقیوم سلیمانی، معاون سفیر، گل احمد انوری، دبیر اول و مسئول بخش فرهنگی سفارت و همچنین سید یعقوب هوشمند، معاون رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در تهران و همچنین نخبگان دو کشور حضور داشتند، تعدادی از نخبگان برجسته افغانستانی با اهدای تندیس پرستو، نشان نوروز و لوح مورد تقدیر قرار گرفتند.

کلیدواژه