چهار محور اصلی سخنان سید حسن نصرالله در اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی
(last modified 1399-10-15T14:08:40+00:00 )
جدی 15, 1399 18:38 Asia/Kabul
  • چهار محور اصلی سخنان سید حسن نصرالله در اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی
    چهار محور اصلی سخنان سید حسن نصرالله در اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی

سخنان شب گذشته سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‎‌الله لبنان که به مناسبت اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی انجام شد، چند محور مهم داشت.

یکی از محورهای مهم سخنان شب گذشته سید حسن نصرالله، تأکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از متحدان منطقه‌ای خود است. اساساً یکی از شاخصه‌های رفتاری قدرت‌های بزرگ، داشتن متحدان منطقه‌ای است، متحدانی که منافع و امنیت «حامی» خود را در نظر گیرند. تردیدی نیست که جمهوری اسلامی ایران یک قدرت در منطقه غرب آسیا است و این قدرت تأثیرگذار ثابت کرد که منافع و امنیت متحدان خود را تحت هر شرایطی مد نظر دارد. به عبارتی، میان جمهوری اسلامی ایران و متحدان منطقه‌ای آن، رابطه‌ای متقابل برقرار است.

در همین راستا، سید حسن نصرالله در سخنان شب گذشته خود گفت: «جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان به رغم جنگ تحمیلی صدام علیه آن‌ها، مقاومت و لبنان را فراموش نکرد و در جنگ سوریه نیز از دولت و مردم این کشور حمایت کرد.»

محور مهم دیگر در سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان این بود که محور مقاومت با ترور و شهادت فرماندهان خود، متوقف نمی‌شود. واقعیت این است که شهادت یکی از ارزش‌های مهم در محور مقاومت است. فرماندهان مقاومت از مرگ هراسی ندارند بلکه به استقبال شهادت در راه خدا و دین اسلام می‌روند. کارکرد مهم شهادت نیز این است که محور مقاومت را به سمت قوی‌تر شدن سوق می‌دهد. سید حسن نصرالله در این خصوص با بیان اینکه محور مقاومت توانسته ‌است از حادثه شهادت فرماندهان مقاومت عبور کند، تأکید کرد: «محور مقاومت هرگاه فرماندهی را از دست دهد، قوی‌تر، با‌جدیت و هوشیارتر می‌شود.»

این اظهارنظر سیدحسن نصرالله، مصداق این نظر است که «شهید سلیمانی» به مراتب برای دشمنان خود خطرناک‌تر از «سردار سلیمانی» است. این واقعیتی است که آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی نتوانسته‌اند آنرا درک کنند و مرتکب اشتباهات راهبردی نظیر ترور فرماندهان مقاومت می‌شوند. به تعبیر سید حسن نصرالله، آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که با شهادت ‌حاج ‌قاسم حلقه اتصال بین محور مقاومت از هم خواهد پاشید، اما این اتفاق نیفتاد. 

یکی از پیامدهای مهم شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، شعار اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه است. پس از ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، این شعار به محور و دال مرکزی محور مقاومت در منطقه غرب آسیا تبدیل شد و بخش زیادی از مردم این منطقه نیز با آن همراهی کردند. از این رو، سید حسن نصرالله در سخنان شب گذشته خود عنوان کرد: «اگر شهادت فرماندهان محور مقاومت نبود، شعار اخراج نیروهای آمریکا از منطقه به شعاری که ملت‌های منطقه برای تحقق آن تلاش می‌کنند، تبدیل نمی‌شد.»

چهارمین محور مهم در سخنان شب گذشته دبیرکل حزب‌الله لبنان به نوعی اشاره به تحقیر آمریکا در مقابل مقاومت بود. آمریکا و متحدانش که از تقابل مستقیم با محور مقاومت نتیجه نگرفته و به اهداف خود دست نیافتند به ترور، تحریم و لیست خودساخته تروریسم روی آوردند. ترور به قوی‌تر شدن مقاومت می‌انجامد چون مقاومت ریشه در باور مذهبی حامیان این گفتمان دارد. تحریم و لیست تروریسم نیز در مسیر تبدیل شدن به «تحقیر» آمریکا قرار دارد چرا که قدرت‌های بزرگ با راهبرد تحریم همراه نشده و لیست تحریم نیز صرفاً با همسویی چند کشور کوچک همراه شد که تحت فشار آمریکا قرار دارند. سید حسن نصرالله در این خصوص نیز گفت: «آمریکا الان از کشورهایی که بندرت اسمشان را شنیده‌اید می‌خواهد که نام حزب‌الله را در لیست تروریسم خود قرار بدهند.»

نکته پایانی اینکه، تقابل مقاومت با استکبار آمریکایی، سازش عربی و رژیم صهیونیستی پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس وارد مرحله تازه‌ای شده است. این موضوعی است که در روح سخنان شب گذشته سید حسن نصرالله نیز وجود دارد. ترور به توقف منجر نمی‌شود بلکه ترور عزم مقاومت را برای قوی‌تر شدن تقویت می‌کند. 

کلیدواژه