جدی 27, 1399 12:42 Asia/Kabul

رئیس جمهوری افغانستان همکاران بین المللی خود را در خصوص ادامه حمایت از نظام موجود در صورت بی نتیجه ماندن مذاکرات صلح در آزمون قرار داده است

عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: رئیس جمهوری افغانستان همکاران بین المللی خود را در آزمون قرار داده تا مشخص شود که در صورت بی نتیجه ماندن مذاکرات صلح آیا به حمایت خود از نظام موجود این کشور ادامه خواهند داد یا خیر.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهوری افغانستان در نشست اعمار صلح و چگونگی همکاری جامعه بین المللی با افغانستان و روند صلح این کشور اظهار داشت: افغانستان از نظر سیاسی روزهای بسیار ملتهبی را سپری می کند، از یک طرف مذاکرات صلح دوحه به نتایج قابل انتظار نرسیده و از سوی دیگر حمایت آشکار همکاران بین المللی از ادامه استقرار یک حکومت جمهوری اسلامی در این کشور مشاهده نمی شود.

این کارشناس سیاسی افغان عنوان کرد: وجود چند صدایی در داخل افغانستان و در سطح بزرگان این کشور هم بر التهاب وضعیت موجود افزوده است. در عین حال محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان از مدافعان سرسخت نظام جمهوری اسلامی است و تعدیلی در ساختار آن و معامله بر سر ارزش ها و دستاوردهای دو دهه گذشته را نمی پذیرد، وی طالبان را به عنوان گروهی شورشی می داند که جامعه بین المللی به آن فرصتی داده و بر اساس آن وی از این گروه دعوت می کند که به ساختار این نظام بپیوندد.

وی با اشاره به ضرورت همکاری های بین المللی و منطقه ای با ضمانت عدم دخالت در امور افغانستان گفت: آقای غنی از جامعه بین المللی هم می خواهد که چگونگی حمایت خود را از نظام جمهوری اسلامی افغانستان به ریاست وی نشان دهند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: از اظهارات رئیس جمهور غنی همچنان چنین برمی آید که کشورهای خارجی کمک کننده، کمک های خود را مشروط به رسیدن مذاکرات صلح، به نتیجه کرده اند، به همین دلیل وی آنان را در بوته یک آزمایش کلان قرار داده مبنی بر اینکه اگر مذاکرات صلح به نتایج مطلوب نرسد آیا جامعه بین المللی حمایت خود را از نظام موجود ادامه خواهد داد یا خیر و در حالیکه حمایت برخی کشورهای خارجی از طالبان بیشتر می شود، از حامیان بین المللی افغانستان خواسته که موضع خود را در قبال این قضیه روشن کنند.

سلجوقی با اشاره به تاکید رئیس جمهور افغانستان بر دخالت نکردن کشورهای خارجی در امور این کشور هم گفت: البته اینکه از کشوری مطالبه کمک کنیم و انتظار دخالت آن کشور و تلاش برای پیگیری منافع خودش را هم نداشته باشیم یک بحث آرمانی است، بسیاری از کشورهای کمک کننده یا به دنبال منافع اقتصادی بوده اند و یا درپی منافع و اهداف سیاسی و فرهنگی.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها به ویژه امریکا کمک های خود را به افغانستان بر اساس منافع اقتصادی و سیاسی خود انجام داده که البته هنوز هم به این اهداف نرسیده است و امروز افغانستان به محل تلاقی و تضاد منافع کشورهای مختلف قرار گرفته است. تعدادی از کشورها بررسی می کنند که آیا صلح در افغانستان بیشتر به نفع آن ها است و یا ادامه جنگ. و برخی که ادامه جنگ را به نفع خود می دانند همچنان به حمایت از گروه های تروریستی در این کشور ادامه می دهند.

سلجوقی با اشاره به تاکید رئیس جمهوری افغانستان بر نقش کشورهای منطقه در این کشور اظهار کرد: در خطوط اساسی سیاست خارجی افغانستان که آقای غنی آن را اعلام کرد، اولین حلقه کشورهای همسایه بود و پس از آن حلقه منطقه ای و بعد حلقه بین المللی. در بعد روابط با کشورهای همسایه و منطقه، رهبران افغانستان درک کرده اند که بدون تامین منافع مشترک کشورهای منطقه و همسایه در رابطه با افغانستان، این کشور روی آرامش را نخواهد دید.

این کارشناس افغان گفت: در این میان پاکستان همواره به دنبال استقرار حکومت دست نشانده خود در افغانستان بوده و به همین دلیل طی سالیان متمادی گروه های تروریستی مختلف را تحت عنوان طالبان، القاعده و سایرین، در خود جا داده، از آنان حمایت کرده و از طریق آنان اقداماتی در داخل افغانستان انجام داده است.

وی اضافه کرد: دیگر کشورهای همسایه و منطقه هم این امکان را دارند که به خاطر پیگیری منافع خود به طرق مختلف اقداماتی در این کشور انجام دهند. از اینرو دولت افغانستان باید ابتدا به تحکیم مناسبات خود با همسایه ها بپردازد و سیاست اعتماد سازی با آن ها را در پیش بگیرد.

 

کلیدواژه