دلو 11, 1399 15:13 Asia/Kabul

مردم محلی در منطقه بهسود ولایت میدان وردک برای حفظ جان و مال خود نیروهای دفاع محلی تشکیل داده اند اما ظاهراً اختلافاتی بین فرماندهان این نیروها و حکومت مرکزی ایجاد شده است

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: مردم محلی در منطقه بهسود ولایت میدان وردک برای حفظ جان و مال خود نیروهای دفاع محلی تشکیل داده اند اما ظاهراً اختلافاتی بین فرماندهان این نیروها و حکومت مرکزی ایجاد شده است.

سید احمد موسوی مبلغ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به بروز درگیری هایی بین نیروهای محلی تامین امنیت، مردم معترض و نیروهای امنیتی در بهسود که به کشته و زخمی شدن چندین تن منجر شده، اظهار داشت: در صورتی که دولت تامین امنیت جان و مال مردم را در این مناطق به عهده بگیرد نیازی به ایجاد نیروهای محلی تامین امنیت نیست.  

مدیر مسوول خبرگزاری اطلس یادآور شد: از مدتی قبل احساس می شد که ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک آبستن آسیب هایی است، نیروهای پلیس میدان وردک با مقدار زیادی ادوات و تسلیحات در منطقه حضور پیدا کرده بودند که بهانه آن ها هم معرفی فرماندهان پلیس برخی ولسوالی ها بود اما حضور این نیروها در منطقه طولانی شد و مدت زمان زیادی را در بر گرفت. این حضور طولانی این شائبه را نزد مردم محل به وجود آورد که این نیروها برای معرفی فرماندهان پلیس در منطقه حضور نیافته اند بلکه برای مقابله با جریان مقاومت مردمی حضور پیدا کرده اند.

وی افزود: طی ده سال گذشته مناطق مختلفی از بهسود مانند سفید چشمه، جلریز و برخی مناطق دیگر همواره مورد حملات گسترده طالبان بوده و در فصل های گرم کوچی ها (عشایر) هم با تجهیزات و امکانات قوی نظامی از این مناطق به سمت مناطق هزاره نشین مانند ولایات بامیان و دایکندی حرکت می کردند. معمولا بین مردم محلی با طالبان و کوچی هایی که از این مناطق عبور می کردند درگیری هایی رخ می داده که مردم محلی بسیار از آن آسیب می دیدند، هم دارایی های آن ها از بین می رفت و هم جوانان آنان هدف حملات قرار گرفته و کشته می شدند، به این ترتیب جریانی تحت عنوان جریان مقاومت در این منطقه به وجود آمد که مسوولیت حفظ امنیت منطقه را به عهده گرفت که تا حدودی موفق هم بود.

به گفته مبلغ این جریان مقاومت قاعدتاً نباید در مخالفت با حکومت مرکزی قرار داشته باشد و باید در حفظ امنیت بخشی از کشور به حکومت کمک کند اما ظاهراً اختلافاتی بین فرماندهان این جریان و حکومت مرکزی ایجاد شده که جدا از کشمکش های قومی، نژادی و سیاسی در کابل نیست، همه این ها سبب شد که طی چند سال گذشته در بهسود حجم زیادی از تنش بین نیروهای موسوم به جریان مقاومت و دولت مرکزی وجود داشته باشد و هر از گاهی درگیری های کوچکی هم بین آن ها به وجود آید.

این کارشناس سیاسی گفت: آنچه برای مردم اهمیت دارد ایجاد امنیت است، مردم می خواهند راه ها امن باشد، دارایی، زراعت و دام هایشان محفوظ بماند که منطقی هم است، اما اگر حکومت توان یا عزم این کار رانداشته باشد، مردم ناچارند از ظرفیت های خود برای دسترسی به این حقوق اولیه استفاده کنند و مردم بهسود هم به دنبال چنین چیزی هستند.

این فعال رسانه ای همچنان خاطرنشان کرد: این تنش ها با اتفاقاتی که در درون دولت در حال رخ دادن است، بی ارتباط نیست، فایل صوتی که منسوب به امین احمدی از اعضای ارشد هیات مذاکره کننده با طالبان منتشر شده تاکید دارد که احتمال ایجاد حکومت موقت زیاد است و جامعه جهانی نظر مثبتی به رئیس جمهور غنی ندارد. طالبان هم هیات های خود را برای رایزنی به کشورهای مختلف می فرستند.

مبلغ اظهار کرد: این مسایل نشان می دهد که در سطح بین المللی هم اتفاقاتی در حال رخ دادن است که ممکن است بر فضای سیاسی افغانستان تاثیرگذار باشد، این حجم از فشارها دولت افغانستان را وادار کرده که با مسایل داخلی هم به گونه دیگری برخورد کند و به دنبال تثبیت جایگاه خود با استفاده از قوه قهریه باشد.

وی اضافه کرد: اما اگر در این شرایط حکومت رویکرد منطقی را روی دست بگیرد و به خواسته ها و تامین نیازهای مردم اهمیت قایل شود امکان کاهش دامنه ناامنی ها وجود دارد.

 

کلیدواژه