خروج طالبان از اولویتهای آمریکا در افغانستان
(last modified Mon, 24 Oct 2016 05:04:51 GMT )
عقرب 03, 1395 09:34 Asia/Kabul
  • خروج طالبان از اولویتهای آمریکا در افغانستان

جنرال "چارلز کلیولند"سخنگوی ناتو در افغانستان گفت مبارزه با طالبان ، اولویت نظامیان آمریکایی در افغانستان نیست زیرا این گروه برای امنیت ملی آمریکا خطری ندارد. وی افزود نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در مبارزه با طالبان ، پیشرفت‌ کرده اند، اما هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

جنرال چارلز کلیولند که از طریق ویدئو کنفرانس به پرسش خبرنگاران در وزارت دفاع آمریکا پاسخ می داد ، گفت ماموریت آمریکا و ناتو در افغانستان به دو بخش تقسیم می شود که شامل مهار و تعقیب القاعده و داعش در افغانستان و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان برای افزایش توانایی‌ آنها است.

اظهارات سخنگوی ناتو در افغانستان نشان می دهد برخلاف ادعای آمریکا در مبارزه با گروه طالبان که بزرگترین تهدید علیه منافع ملی افغانستان نیز هست ، این گروه از فهرست تهدید منافع آمریکا خارج شده است و این کشور درصدد مقابله با طالبان در افغانستان نیست.

به گفته سخنگوی ناتو ، ماموریت آمریکا مهار و تعقیب القاعده و داعش در افغانستان است ، درحالی که از میان سه گروه داعش ، القاعده و طالبان ، بزرگترین گروه تهدید کننده منافع افغانستان گروه طالبان است .

در شرایطی که گفته می شود طالبان دست کم پنجاه درصد خاک افغانستان را اشغال کرده ، سخنگوی ناتو مدعی است فقط در ده درصد خاک این کشور طالبان حضور دارند.

با توجه به اینکه گروه داعش در افغانستان ، پدیده ای نوظهور است و فعالیت گروه القاعده هم پس از کشته شدن اسامه بن لادن سرکرده سابق آن در سال 2011 به طور محسوسی در افغانستان کاهش یافته است ، تلقی تهدید داعش و القاعده به عنوان تهدیدی بزرگتر ار طالبان ، اشتباه بزرگ محاسباتی است و می تواند منافع و امنیت ملی افغانستان را به مخاطره بیاندازد.

این پرسش مطرح است که با وجود محرز بودن تاثیر طالبان بر روند خشونت و ناامنی در مقایسه با داعش و القاعده ، چرا طالبان از لیست امنیت ملی آمریکا خارج شده اند و در اولویت مبارزه برای نظامیان آمریکایی قرار ندارند؟

این احتمال مطرح است که نوعی تبانی و گفتگوهای پنهانی میان آمریکا و طالبان موجب فراهم شدن این شرایط و خروج این گروه از اولویت های کاخ سفید در افغانستان در مقابله با گروه های افراطی شده است.

به ویژه آنکه در هفته های اخیر برخی شهرهای افغانستان در ولایت های هلمند،فاریاب و قندوز توسط طالبان اشغال شده و داعش و القاعده نقشی در دور جدید خشونتها در این کشور نداشته اند.

بنابراین ، نادیده گرفتن تعمدی نقش گسترده طالبان در بروز و تداوم جنگ در افغانستان و بزرگنمایی تهدید القاعده و داعش بیش از طالبان توسط ناتو ، مغایر واقعیتهای افغانستان و نشانه برخورد دوگانه آمریکا و متحدانش با تروریسم است .

 

 

 

کلیدواژه