دولت فعلی امریکا اگر به دنبال صلح در افغانستان است باید مانند دولت ترامپ عمل نکند
(last modified 1399-12-18T09:57:22+00:00 )
حوت 18, 1399 14:27 Asia/Kabul

در صورتی که دولت امریکا به دنبال آتش بس و صلح در افغانستان است باید صادقانه رفتار کرده و مانند دولت ترامپ عمل نکند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: در صورتی که دولت امریکا به دنبال آتش بس و صلح در افغانستان است باید صادقانه رفتار کرده و مانند دولت ترامپ عمل نکند.

دکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به طرح صلح جدید دولت امریکا در خصوص "دولت انتقالی صلح افغانستان" و نامه وزارت خارجه امریکا به مقامات افغان و تاکید بر توافق و اتحاد برای صلح عنوان کرد: هنوز معلوم نیست که طرح جدید دولت امریکا مانند طرح قبلی ناکام نباشد.

وی افزود: باید از دولت جو بایدن رئیس جمهوری امریکا پرسید که آیا تاکنون از زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان پرسیده که توافقنامه امریکا و طالبان چه دستاوردی داشته. توافقنامه ای که بر اساس آن دولت قبلی امریکا بر حکومت افغانستان فشار آورد تا حدود 6500 زندانی خطرناک و جانی طالبان را آزاد کند.

به گفته این کارشناس سیاسی اینکه وزیر خارجه امریکا از ضرورت اتحاد رهبران افغان گفته، خوب است اما جای تاسف هم دارد که دیگران به رهبران و شخصیت های افغانستانی چنین تذکراتی بدهند.

مظفری در عین حال اظهار کرد: در صورتی که طرح ها و تاکیدات دولت امریکا در خصوص صلح افغانستان صادقانه باشد خوب است اما اقدامات دولت جدید امریکا نباید مانند اقدامات رئیس جمهوری قبلی این کشور باشد که در افغانستان جوی خون به راه انداخت، جایگاه ویژه ای به طالبان داد و هویت بین المللی به آن ها بخشید.

وی تصریح کرد: دولت امریکا نباید به طالبانی که سال ها با آن ها جنگیدند و در نتیجه این جنگ ها بسیاری از مردم افغانستان جان خود را از دست دادند بار دیگر جایگاه ویژه بدهد. در صورتی که امریکا طرح ها و نیات خیر خواهانه ای داشته باشد و بخواهد در راستای صلح افغانستان تلاش کند، قابل استقبال است اما این طرح ها و برنامه ها نباید مانند طرح و برنامه های خلیلزاد و ترامپ باشد.

مظفری در مورد واکنش مقامات افغان به نامه وزارت خارجه امریکا و طرح جدید دولت امریکا در مورد صلح افغانستان هم گفت: مقامات دولت افغانستان هم در رابطه با اوضاع پیش آمده مسوول هستند و به ویژه در خصوص آزاد سازی 6500 تن از نیروهای جنایتکار طالبان از زندان ها طی یک سال گذشته باید پاسخگو باشند. به هر صورت به نظر می رسد که واکنش های مقامات افغان به مسایل بیشتر در راستای منافع شخصی و گروهی است تا منافع ملی.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: در صورتی که مقامات افغان به دنبال برقراری صلح در افغانستان هستند باید در این مسیر آماده دادن قربانی و فداکاری آگاهانه باشند. آنان باید روند صلح را با آگاهی مدیریت کنند تا آتش بس برقرار شود و در وضعیت آتش بس طرف ها برای صلح مذاکره کنند.

وی همچنان تاکید کرد: دولت افغانستان هرچند شتاب زده حسن نیت خود را نشان داد و هزاران تن از زندانیان طالبان را بر اساس توافقنامه امریکا و طالبان آزاد کرد و اکنون نوبت امریکا و طالبان است که حسن نیت نشان دهند و آتش بس برقرار شود تا زمینه های مذاکرات و صلح فراهم شود.

 

کلیدواژه