رایزنی وزیر خارجه افغانستان با سفیر روسیه در کابل درباره نشست صلح
(last modified 1399-12-21T07:32:04+00:00 )
حوت 21, 1399 12:02 Asia/Kabul
  • رایزنی وزیر خارجه افغانستان با سفیر روسیه در کابل درباره نشست صلح
    رایزنی وزیر خارجه افغانستان با سفیر روسیه در کابل درباره نشست صلح

سفیر روسیه در کابل در دیدار با وزیر امور خارجه افغانستان از رئیس شورای عالی مصالحه ملی و برخی مقامات دیگر این کشور برای شرکت در نشست صلح مسکو، دعوت کرد.

به گفته دیمیتری ژیرنوف این نشست در ۱۸ مارس در مسکو برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن تسریع گفتگوهای صلح میان هیات‌های گفتگوکننده دولت افغانستان و گروه طالبان، رسیدن به توافق و پایان جنگ در افغانستان است.این سومین نشست با محوریت صلح در افغانستان است که به میزبانی روسیه در مسکو برگزار می‌شود.

همزمان، فشارهای آمریکا بر دولت افغانستان برای موافقت با تشکیل دولت موقت در این کشور افزایش یافته است که این مسئله با واکنش های بسیاری در افغانستان مواجه شده است.

دیدار سفیر روسیه در کابل با وزیر خارجه افغانستان و دعوت وی از برخی مقامات این کشور برای شرکت در نشست صلح مسکو پس از آن صورت گرفت که سخنان چندی پیش" ضمیر کابلوف" نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان درباره تشکیل دولت انتقالی در این کشور با واکنش تند مقامات افغانستان روبرو شد. 

کابلوف مدعی شده است راه حل نهایی در افغانستان تشکیل دولت انتقالی است و به گفته وی طالبان باید در دولت آینده این کشور جایگاه داشته باشد.

شکل گیری دولت انتقالی یا موقت در افغانستان گزینه ای است که آمریکا ودر حال حاضر روسیه از ان حمایت می کنند و خروج مذاکرات صلح از بن بست کنونی را تشکیل دولت موقت یا انتقالی در افغانستان می دانند.

این در حالی است که گروه طالبان در چارچوب رویکرد زیاده خواهی خود ،تشکیل دولت موقت در افغانستان را رد کرده است و بر شکل گیری امارت اسلامی در این کشور اصرار دارد. 

اختلاف دولت افغانستان با طالبان درباره نحوه ورود این گروه به عرصه قدرت در این کشور است.دولت افغانستان با تاکید بر حفظ دستاورد مهم این کشور درباره نقش مردم و جمهوریت در حکومت،رسیدن طالبان به قدرت را تنها از طریق برگزاری انتخابات مشروع می داند.

در حالی که طالبان با رد اصل جمهوریت و مخالفت با هر گونه سازوکار دموکراسی از جمله انتخابات خواستار کنار رفتن دولت فعلی افغانستان و تشکیل امارت اسلامی در این کشور است.

 درمدل مورد نظر طالبان برای برپایی امارت اسلامی،مردم نقشی درحکومت واعمال حق تعیین سرنوشت  ندارندکه این مسئله چندی پیش به برگزاری راهپیمایی مردم کابل در حمایت از اصل جمهوریت و مخالفت با نظام امارت اسلامی منجر شد.

در شرایطی که طالبان تنها به بازگشت افغانستان به دوره خودگامگی به این کشور از طریق تشکیل امارت اسلامی می اندیشند و قدرت را تنها در انحصار این گروه می خواهند،به نتیجه رسیدن تلاش ها در مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان بسیار بعید خواهد بود.

دولت های آمریکا و روسیه که از تشکیل دولت موقت در افغانستان حمایت می کنند بر این باورند که چنانچه دولت موقت زمام امور را در این کشور برای برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری بر عهده گیرد چالش کنونی در فرایند مذاکرات بین الافغانی کنار خواهد رفت .این در حالی است که طالبان اساسا با مسئله ای به نام انتخابات و نقش مردم در شکل گیری ارکان قدرت در افغانستان مخالف است وتنها بدنبال تشکیل حکومتی است که در آن تنها یک" امیر" در همه امور قدرت تصمیم گیری و کنترل داشته باشد.   

درنظام امارت طالبان که سرشتی" امیر محور" دارد نقش مردم به فرمان بران تقلیل می یابد  که این نوع حکومت مستعد استبداد و خودکامگی است و امیر در این حکومت موقعیتی مادم العمر دارد.

کلیدواژه