اعلام آمادگی دولت افغانستان برای حضور در نشست صلح مسکو
(last modified 1399-12-23T04:52:50+00:00 )
حوت 23, 1399 09:22 Asia/Kabul
  • اعلام آمادگی دولت افغانستان برای حضور در نشست صلح مسکو
    اعلام آمادگی دولت افغانستان برای حضور در نشست صلح مسکو

وزارت خارجه‌ افغانستان اعلام کرد، هیأتی به نمایندگی از دولت این کشور در نشست صلح افغانستان در مسکو پایتخت روسیه شرکت می کند.

 قرار است پنجشنبه آینده(۱۸ مارس برابر با 28حوت) نشستی در مورد صلح افغانستان در مسکو، پایتخت روسیه برگزار شود. حامد تهذیب، معاون سخنگوی  وزارت امورخارجه افغانستان گفت، رایزنی‌ها در مورد این که چه کسانی به نمایندگی از دولت این کشور در نشست مسکو حضور یابند، جریان دارد و به ‌زودی نهایی خواهد شد.

تهذیب همچنین افزود، دولت افغانستان از هرگونه تلاش کشورها برای مشارکت حقیقی در راستای تأمین صلح پایدار و با عزت در این کشور استقبال کرده و آن را با اهمیت می‌داند.

اعلام آمادگی دولت افغانستان برای شرکت در نشست صلح به میزبانی دولت روسیه در مسکو پس از ناکامی مذاکرات بین الافغانی دوحه قطر ، می تواند امید تازه ای برای دولت و ملت افغانستان برای پایان جنگ و رسیدن به ثبات و آرامش در این کشور باشد.

 

در شرایطی دولت افغانستان پا به نشست صلح مسکو خواهد گذاشت که سخنان اخیر ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان درباره لزوم تشکیل دولت انتقالی برای خارج شدن مذاکرات صلح ازبن بست، خوشایند مقامات کابل نبود وآنان به این طرح واکنش منفی نشان دادند.

دولت و مردم افغانستان طرح های صلحی که در تضاد با قانون اساسی و حاکمیت ملی این کشور باشد را رد می کنند و تاکید دارند که برقراری صلح و تفاهم با گروه طالبان برای خاتمه جنگ نباید به بهای از دست رفتن دستاوردهای ملی از جمله قانون اساسی و اصل جمهوریت انجام شود.

بر همین اساس است که طرح هایی مشابه آنچه دولت آمریکا در قالب تشکیل دولت موقت در افغانستان برای جلب نظر طالبان به برقراری آتش بس و قرار گرفتن در مسیر ایجاد صلح دائمی مطرح می شود با مخالفت های بسیاری در داخل این کشور روبرو می شود.

این دیدگاه وجود دارد که چنانچه بر اثر فشارهای خارجی و  داخلی دولت افغانستان به کناره گیری از قدرت و تشکیل دولت موقت در این کشور تن دهد این شرایط موجب می شود تا طالبان بیش از گذشته بر شکل گیری امارات اسلامی در افغانستان  اصرار کند و به چیزی کمتر از آن در ادامه مذاکرات راضی نخواهد شد.

بنابراین راهبرد دولت افغانستان این است که طالبان باید در ادامه مذاکرات صلح آتش بس موقت را بپذیرد و برای حضور در قدرت باید تنها از طریق برگزاری انتخابات و مراجعه به آرای مردم این کشور،  اقدام کند.

 دولت افغانستان طرح تشکیل دولت موقت و یا انتقالی برای راضی کردن طالبان به ادامه گفتگوهای صلح را زیانبارتر از ادامه جنگ  در این کشور می داند.

در چنین شرایطی این امیدواری وجود دارد که نشست  صلح مسکو که با حضور بازیگران منطقه ای همچون ایران برگزار خواهد  شد بتواند راهکاری موثر برای خروج مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان از بن بست کنونی پیدا کند که در آن موقعیت دولت محمد اشرف غنی حفظ شود وهر گونه تحقق سودای طالبان برای حضوردر قدرت در آینده و بر اساس فرصت های مصرح در قانون اساسی این کشور مهیا شود.         

در نشست مسکو نیز اصرار طالبان به تحقق یکجانبه خواسته های خود فرجامی متفاوت از آنچه در مذاکرات دوحه رخ داد، پدید نمی آورد.  

            

 

کلیدواژه