حمل 04, 1400 14:31 Asia/Kabul

امروز جهان خواستار پایان جنگ در افغانستان است اما طالبان بر ادامه جنگ تاکید دارد

کارشناس سیاسی-نظامی افغان تاکید کرد: امروز جهان خواستار پایان جنگ در افغانستان است اما طالبان بر ادامه جنگ تاکید دارد.

عتیق الله امرخیل در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امروز جامعه جهانی یکصدا عنوان می کند که جنگ در افغانستان باید خاتمه پیدا کند و یک حکومت فراگیر در این کشور ایجاد شود اما کسانی که در جنگ مسلحانه با دولت افغانستان قرار دارند بر ادامه جنگ تاکید دارند.

وی افزود: کشورهای مختلف دنیا در نشست مسکو و نیز اعضای ناتو در جلسه خود بر پایان جنگ در افغانستان تاکید کردند اما این جنگ ادامه دارد، جنگی که طی دو دهه گذشته هیچ نتیجه ای نداشته است، تعداد زیادی از مردم کشته شدند و تعداد زیادی از خانه ها ویران شدند اما نتیجه ای حاصل نشد.

این کارشناس افغان با اشاره به نشست اخیر وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در رابطه با افغانستان عنوان کرد: تا زمانی که جامعه جهانی فشار لازم را بر پاکستان برای پایان دادن جنگ نیابتی در افغانستان وارد نکند این نشست ها نتیجه ای نخواهد داشت.

امرخیل در مورد نزدیک شدن ماه می 2021 زمانی که بر اساس توافقنامه امریکا و طالبان نیروهای خارجی باید افغانستان را ترک کنند گفت: امریکایی ها و هم پیمانانشان با شعار مبارزه با تروریزم به افغانستان آمدند که این امر محقق نشد و اگر نیروهای خارجی در این شرایط و بدون دستاورد از افغانستان خارج شوند، طالبان بر این تصور خواهند شد که جنگ را برده اند و حال که نیروهای جامعه جهانی را شکست داده اند افغان ها را به راحتی شکست خواهند داد.

وی یاد آور شد: خارجی ها فراموش کرده اند که ورود به افغانستان ساده اما خارج شدن از آن بسیار مشکل است، مخالفین مسلح دولت افغانستان هم اگر به این فکر باشند که پس از خروج نیروهای امریکایی دولت افغانستان را سرنگون کرده و بر این کشور حکومت می کنند اشتباه بزرگی را مرتکب شده اند. به این ترتیب فقط جنگ شدت پیدا می کند و تلفات زیادی به دو طرف وارد خواهد شد. با همه این ها به نظر نمی رسد که نیروهای امریکایی تا ماه می از افغانستان خارج شوند.

امرخیل در رابطه با بحث کاهش خشونت که طالبان هم در مورد آن صحبت می کنند، گفت: طالبان می خواهند به امریکایی ها اطمینان دهند که اعمال خشونت نمی کنند و رابطه خود را با القاعده نیز قطع می کنند بنابراین نیروهای خارجی باید از افغانستان خارج شوند. اما مساله اصلی این است که طالبان به دنبال خروج نیروهای خارجی از افغانستان هستند تا برای سقوط دولت این کشور برنامه ریزی کنند.

 

کلیدواژه