حمل 21, 1400 08:24 Asia/Kabul
  • مذاکرات وین؛ تنها راه نجات برجام رفع کامل تحریم‌ها
    مذاکرات وین؛ تنها راه نجات برجام رفع کامل تحریم‌ها

دومین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین پایان یافت و توافق شد، گفت وگوهای تخصصی با هدف تهیه فهرست اقدامات برای رفع تحریم‌ها و نیز بحث فعالیت‌های هسته‌ای ایران با هدف احیای برجام ادامه یابد.

دور سوم نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه چهار به علاوه یک، چهارشنبه آینده در وین برگزار می‌شود.

هدف از گفت وگوهای برجامی در وین، رسیدن به سازوکاری برای لغو همه تحریم‌های آمریکا ضد ایران است و اگر تحریم‌ها لغو و سپس راستی‌‌آزمایی شود، جمهوری اسلامی ایران به تعهدهای برجامی خود بازمی‌گردد. هیچ طرحی هم با عنوان "گام در برابر گام" در مذاکرات وین وجود ندارد و رفع یکجای تحریم‌های آمریکا ضد ایران مبناست.

تنها راه احیای برجام، اراده جدی طرف مقابل به ویژه آمریکاست که تحریم‌ها را بدون هیچ بهانه و طرحی کنار بگذارد و در غیر این‌صورت، صرفا برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین خواست ایران نیست.

در همین زمینه، عباس عراقچی، رئیس هیات مذاکره کننده ایرانی در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام در وین، ضمن تاکید بر اراده ایران برای ادامه تعامل جدی با هدف احیای برجام گفت، این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت طرف‌های مقابل است و در غیر این‌صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت.

لغو همه تحریم‌های آمریکا ضد ایران که در دوران رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا وضع شده، گام ضروری‌‌ در مسیر احیای برجام است و سپس فقط پس از راستی‌آزمایی لغو‌ تحریم‌ها، ایران اقدامات جبرانی خود را در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای متوقف خواهد کرد. راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها در عمل باید مشاهده شود و برای نمونه ایران در صادرات نفت و دریافت پول و هزینه آن مشکلی نداشته باشد.     

در همین زمینه، کاظم غریب‌آبادی، عضو هیات مذاکره ‌کننده ایران در مذاکرات وین گفت، راستی‌آزمایی یعنی قراردادهای نفتی ایران منعقد و نفت صادر شود و درآمد از طریق کانال‌های بانکی به داخل منتقل شود و یا مصارف دیگری را برای آن در نظر بگیرد و تراکنش‌ها از کانال‌های مالی مختلف انجام شود.   

علاوه بر این، تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین برای احیای برجام، موضوع مهم دیگری را هم در گفت وگو با طرف‌های برجامی بررسی می‌کند که اگر آمریکا پس از بازگشت به برجام خلف وعده کند، چه اقداماتی در تعهدهای فنی ایران انجام شود.

این نکته بسیار مهم به سبب تجربه اجرای برجام مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است تا اینگونه نباشد که مانند اجرای برجام، فقط ایران از قبل به تعهدهای خود عمل کرده باشد.

با توجه به تجربه اجرای برجام که همه تعهدهای طرف مقابل فقط روی کاغذ ماند، ایران اکنون در فرایند احیای برجام، به دنبال راستی‌‌آزمایی موثر رفع کامل تحریم‌های آمریکاست و به عبارتی مشاهده اثر عملی رفع تحریم‌ها، کلید بازگشت ایران به تعهدهای برجامی خود است.

کلیدواژه