انتظار می رود در نشست استانبول راه حل منطقی برای رسیدن به صلح پایدار در افغانستان ارایه شود
(last modified 1400-01-22T09:15:07+00:00 )
حمل 22, 1400 13:45 Asia/Kabul

انتظار می رود در نشست استانبول راه حل منطقی برای رسیدن طرفین منازعه افغانستان به صلح پایدار در این کشور ارایه شود

کارشناس سیاسی افغان گفت: انتظار می رود در نشست استانبول راه حل منطقی برای رسیدن طرفین منازعه افغانستان به صلح پایدار در این کشور ارایه شود.

لیاقت علی امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: نشست استانبول ترکیه از نشست های مهم در رابطه با تعیین نوع نظام سیاسی آینده افغانستان و سرنوشت این کشور است و امیدواری های زیادی وجود دارد که این نشست بتواند در صلح و ثبات افغانستان تاثیرگذار باشد اما طالبان تاکنون به آتش بس و برقراری صلح پایدار و مشارکت سیاسی روی خوش نشان نداده اند و تاکنون حتی کاهش خشونت را برای نشان دادن حسن نیت نپذیرفته اند.

وی افزود: طالبان هنوز بر مواضع خود مبنی بر برقراری نظام اسلامی با تعریف خودشان از اسلام تاکید دارند و باوری به برقراری صلح و رسیدن به یک نظام مشترک سیاسی از طریق مذاکره ندارند از اینرو بعید به نظر می رسد که طرح شورای عالی مصالحه ملی را در نشست ترکیه بپذیرند.

به گفته این کارشناس سیاسی طرف های مختلف در داخل افغانستان روی طرح مشترکی در مورد صلح برای نشست ترکیه کار می کنند اما با توجه به دیدگاه های متفاوتی که طرف جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان دارند، رسیدن به یک توافق سیاسی و صلح پایدار دور از امکان به نظر می رسد با وجود این از نشست استانبول انتظار می رود که بتواند دیدگاه ها را به هم نزدیک کند و در آن راه حلی ارایه شود که برای دو طرف قابل قبول باشد.

امینی در مورد نامه هشدار آمیزی که چندی پیش از سوی وزارت خارجه امریکا به مقامات افغانستان فرستاده شده بود مبنی بر اینکه قضایای صلح را فورا به سرانجام برسانند، گفت: این نامه از موضع غیر دیپلماتیک تدوین شده بود که با واکنش های جدی هم روبرو شد اما از آنجا که امریکا در بن بست گیر کرده در تلاش برای پیدا کردن راهی برای خروج آبرومندانه نیروهای خود  از افغانستان است.

وی اضافه کرد: به این لحاظ ممکن است امریکا بر هر دو طرف فشار وارد کند که تا از خود انعطاف نشان داده و به یک توافق سیاسی برسند. به هر صورت در نشست استانبول که کشورهای مختلف شرکت می کنند باید تلاش شود که راه حل منطقی و قابل قبول سیاسی ارایه شود که هر دو طرف آن را بپذیرند.

 

کلیدواژه