غنی سازی 60 درصدی اورانیوم؛ گام تازه ایران برای ارتقای کیفیت و کمیت تولید رادیوداروها
(last modified 1400-01-25T04:19:40+00:00 )
حمل 25, 1400 08:49 Asia/Kabul
  • غنی سازی 60 درصدی اورانیوم ؛ گام تازه ایران برای ارتقای کیفیت و کمیت تولید رادیوداروها
    غنی سازی 60 درصدی اورانیوم ؛ گام تازه ایران برای ارتقای کیفیت و کمیت تولید رادیوداروها

جمهوری اسلامی ایران در ادامه فعالیت های هسته ای صلح آمیزخود درچهارچوب حقوق مندرج درمقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در نامه‌ای به "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس از آغاز غنی سازی 60 در صدی اورانیوم خبر داد.

سازمان انرژی اتمی ایران درهمین خصوص اعلام کرد که  هزار سانتریفیوژ جدید در تاسیسات نطنز از نوع IR-۱ نصب خواهد شد.

 "کاظم غریب‌آبادی" نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین هم سه شنبه شب در توییتر نوشت:  برابر نامه و اطلاعات طراحی که عصر روز سه شنبه تحویل آژانس بین المللی انرژی اتمی شد، غنی سازی 60 درصدی در دو زنجیره از سانتریفیوژهای جدید  IR-4‌و IR-6 در نطنز انجام می شود. ماشین‌های جدید با تغییرات کیفی، ظرفیتی به میزان ۵۰ درصد بیشتر نسبت به ماشین‌های قبلی خواهد داشت.

اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد برای استفاده در تولید عنصر "مولیبدن "جهت به‌کارگیری در ساخت انواع رادیوداروها کاربرد دارد و تاثیرات  قابل توجهی در ارتقای کیفیت و کمیت رادیوداروهای تولیدی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران دارد.

 طبق ماده 4  معاهده "ان پی تی"، ایران بعنوان یکی از اعضای  آژانس حق  استفاده از  دانش صلح آمیز هسته ای از جمله غنی سازی را دارد و با استناد به حقوق مشروع  خود بربهره مندی  بدون تبعیض و استفاده از دستاوردهای فعالیت های هسته ای صلح آمیز خود برای پیشرفت تاکید دارد .

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران  در همین خصوص  از تحویل نامه ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز سه‌شنبه خبر داد و گفت: در این نامه اعلام کردیم که ما غنی سازی ۶۰درصد را آغاز خواهیم کرد. غنی سازی ۶۰ درصد یکی از نیازهای ما برای تولید بعضی از داروهای خاص یعنی داروهای رادیوایزوتوپ است.

افزایش سطح غنی سازی اورانیوم در واقع  بخشی از ظرفیت های فناورانه  بومی ایران در دانش هسته ای البته با اهداف صلح آمیز است و جمهوری اسلامی ایران مصمم است از حقوق  ملت ایران در این زمینه صیانت  کند. ایران توافق نامه ای تحت عنوان برجام را امضا  و به تعهداتش عمل کرده است  و برهمین اساس بر اجرای متوازن تعهدات از سوی دوطرف  تاکید دارد. 

جمهوری اسلامی ایران از ژانویه  سال گذشته بر مبنای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» مصوب مجلس شورای اسلامی، گام‌ها و اقدامات اجرایی را در واکنش به خروج آمریکا از برجام و زیر پا گذاشتن تعهداتش در قالب این توافق برداشته است. تصمیم به آغاز غنی سازی 60 در صدی نیز در ادامه همین فرآیند  است. بدیهی است  آنچه که رژیم تروریست اسراییل علیه صنعت هسته ای ایران در نطنز انجام داد، اقدامی مغایر با برجام و خصمانه است.

«علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی، حادثه در سایت هسته ای نطنز را تروریسم هسته‌ای دانست و تاکید کرد؛ اقدام علیه مرکز غنی سازی نطنز، نشان دهنده شکست مخالفان پیشرفت‌های صنعتی  برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته ای است.

بدیهی است یکی از وظایف آژانس برخورد حقوقی با اقدامات خرابکارانه هسته ای است. برهمین اساس ،"کاظم قریب آبادی" سفیر و نماینده دائم ایران با ارسال نامه‌ای به  مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی  از وی خواست تا ضمن اتخاذ موضعی شفاف در این زمینه، این اقدام تروریستی را محکوم کند. آژانس اما این اقدام خرابکارانه تروریستی را محکوم نکرده است.

همانگونه که سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه  تاکید کرد؛ حادثه خرابکاری در تاسیسات هسته ای نطنز عزم ایران را برای پیشرفت در عرصه هسته‌ای قوی‌تر کرده است و این حادثه  باعث شد که نظنز خیلی قوی‌تر و با سانتریفیوژهای بیشتر و پیشرفته‌تر به کار خودش ادامه دهد.

کلیدواژه