سفر وزیر خارجه آمریکا به افغانستان
(last modified Fri, 16 Apr 2021 09:04:50 GMT )
حمل 27, 1400 13:34 Asia/Kabul
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به افغانستان
    سفر وزیر خارجه آمریکا به افغانستان

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا بعداز ظهر پنجشنبه در سفری اعلام نشده وارد افغانستان شد. در دیدار بلینکن و اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، مسئله خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان و نیز مباحث مربوط به آینده افغانستان، روند صلح و نشست استانبول مورد بررسی قرار گرفت.

اشرف غنی در این دیدار  با تاکید بر اینکه نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان توانایی دفاع از این کشور را دارند بر لزوم ایجاد چارچوبی جدید برای همکاری بین دو کشور تصریح نمود. به رغم ابراز اطمینان اشرف غنی اما نگرانی ها درباره اوضاع امنیتی افغانستان وجود دارد. «میررحمان رحمانی»رئیس پارلمان افغانستان روز چهارشنبه هشدار داد که اگر نیروهای آمریکایی از کشورش خارج شوند، احتمال دارد این کشور یک بار دیگر شاهد جنگ داخلی باشد.

این سفر در پی اعلام خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان از سوی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا انجام شده است. وی گفت: وقت آن است که طولانی‌ترین جنگ آمریکا در افغانستان را به اتمام برسانیم. پس از آنکه جو بایدن اعلام کرد تا حدود پنج ماه دیگر کل نظامیان آمریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد، ناتو نیز اعلام کرده که همزمان با آمریکا نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند.

به نظر می رسد سفر بلینکن به افغانستان در راستای چند هدف صورت گرفته است. نخست اینکه به مقامات افغان درباره تداوم روابط واشنگتن با کابل و ارائه کمکها به افغانستان اطمینان داده شود. بلینکن در این زمینه اعلام کرد که آمریکا حمایت‌های دیپلماتیک خویش از افغانستان و نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور را ادامه می دهد و تلاش های خود را بخاطر تسهیل روند صلح افغانستان، تداوم خواهد داد. بایدن نیز با اعلام اینکه آمریکا دیگر در عملیات‌های نظامی افغانستان شرکت نخواهد کرد؛ ادعا کرد که به انجام امور دیپلماتیک و بشردوستانه و کمک به دولت این کشور ادامه خواهد داد.

مساله دوم وضعیت آینده نیروهای آمریکایی است که از افغانستان حداکثر تا 11 سپتامبر/20سنبله خارج خواهند شد. به نظر می رسد که دولت بایدن به رغم خروج نظامی از افغانستان، اما با توجه به نگرانی های جدی درمورد تشدید حملات طالبان علیه نیروهای دولتی و مناطق و شهرهای مختلف افغانستان و در واقع بروز جنگ داخلی در مقیاس گسترده، در نظر دارد که نظامیان امریکایی را در کشورهای مجاور این کشور مستقر سازد. در این زمینه روزنامه نیویورک تایمز از هماهنگی بین وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و سرویس‌های اطلاعاتی این کشور با متحدان غربی برای استقرار نیروی نظامی در کشور‌های همسایه افغانستان خبر داد. به نوشته این روزنامه، هدف پنتاگون از این اقدام، جلوگیری از تبدیل شدن دوباره افغانستان به پایگاه تروریست‌ها است. پنتاگون در این راستا استقرار نیروی نظامی در تاجیکستان، قزاقستان یا ازبکستان را با هدف جلوگیری از ایجاد خلأ امنیتی در منطقه بررسی می‌کند. این مساله با توجه  به دغدغه های جدی درباره تسلط دوباره طالبان بر افغانستان و نیز مخالفت ها درداخل آمریکا با تصمیم بایدن معنا پیدا می کند. هر چند نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان از اقدام بایدن دفاع کرده، اما برخی از سران جمهوری خواهان از این امر بشدت انتقاد کرده اند. «لیندسی گراهام»، سناتورارشد جمهوری‌خواه آمریکا با هشدار درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت:  رئیس جمهور آمریکا، با خروج نیروهای این کشور از افغانستان، «به سمت یازده سپتامبر دیگری» حرکت می‌کند.

این در حالی است که روسیه به تاخیر افتادن خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را زمینه ساز تشدید درگیری ها در این کشور می داند. «ضمیر کابلوف»، نماینده رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان هشدار داده که پس از تصمیم اخیر آمریکا، طالبان حملات خود را تشدید خواهد کرد. اگر این سناریو تحقق پیدا کند، آنگاه می توان انتظار داشت که دولت بایدن در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ناچار به تجدید نظر خواهد بود. آمریکا در سال 2001  به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد، اما پس از دو دهه اشغالگری  که با همراهی نیروهای ناتو  صورت گرفت، حضور نظامی آمریکا و ناتو حاصلی جز افزایش ناامنی و خشونت و افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر در این کشور نداشته است. 

کلیدواژه