حمل 28, 1400 14:23 Asia/Kabul

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تاثیر منفی بر اوضاع این کشور از جمله وضعیت امنیتی نخواهد داشت

عضو سابق پارلمان افغانستان تاکید کرد: خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تاثیر منفی بر اوضاع این کشور از جمله وضعیت امنیتی نخواهد داشت.

سلطان محمد اورنگ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در زمان حضور نیروهای امریکایی در افغانستان هم گروه های تروریستی از جمله طالبان دست به کشتار مردم افغانستان زده اند و امریکایی ها دلیل این امر را از آنان نپرسیده اند پس اگر آن ها خارج شوند هم این خروج پیامد منفی نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: برای بهبود اوضاع در افغانستان باید مردم و گروه های مختلف در این کشور باهم متحد شوند و همه باهم در جهت تعیین سرنوشت خود تلاش کنند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: امریکا بیست سال قبل به حضور در افغانستان احساس نیاز می کرد و در حالی که کسی دعوت نکرده بود به این کشور لشکر کشی کرد، اکنون هم اگر منافعش ایجاب کند از این کشور خارج می شود. اما یک نکته قابل توجه است و آن اینکه از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون امریکا به هر کشوری که نیروی نظامی برده در آنجا برای خود پایگاه نظامی ساخته و ممکن است در افغانستان هم این کار را بکند. بنابراین ممکن است دولت امریکا تعدادی از نیروهای خود را خارج کند اما افراد مورد نظر خود را در قالب های دیگری نگه دارد.

به گفته اورنگ اوضاع کنونی افغانستان به خاطر برنامه های کشورهای اشغالگر است، مبارزه با تروریزم توسط امریکا هم شعاری بیش نیست، چگونه است که مریکا امروز در مریخ به دنبال آب می گردد اما نمی تواند افرادی را در افغانستان بیابد که خود آن ها را تروریست می خواند. حقیقت این است که امریکا خودش آن ها را ایجاد کرده و از آن ها در جهت اهداف خود استفاده می کند.

وی در مورد اینکه طالبان اعلام کرده اند که تا زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان در هیچ مذاکره ای شرکت نمی کنند، اظهار داشت: طالبان تابع دستورات حامیان خود هستند. اگر طالبان مستقل بودند باید می توانستند تصمیم بگیرند نه اینکه تابع دیگرانی باشند که از مواضع اعلام شده توسط طالبان به دنبال امتیاز برای خود هستند. طالبان به خاطر همین وابستگی ها مرتب مواضع خود را تغییر می دهند.   

این کارشناس سیاسی با اشاره به برخی نگرانی ها از خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفت: خروج نیروهای خارجی از افغانستان اوضاع را خرابتر از وضع موجود نخواهد کرد. از زمان امضای توافقنامه امریکا و طالبان در سال گذشته تا کنون شاهد ناامنی ها و کشتار اقشار مختلف مردم بوده ایم، امریکا در افغانستان حضور داشت اما قتل و کشتار مردم ادامه داشت و امریکایی ها از طالبان نپرسیدند که چرا دست به کشتار مردم می زنند.

وی اضافه کرد: مردم افغانستان هم نمی توانند از دشمنان خود انتظار همکاری داشته باشند، امریکا اکنون دشمن اسلام است و در گوشه و کنار جهان مسلمانان را به خاک و خون می کشد. بنابراین مردم افغانستان باید باهم متحد شوند و خودشان منافع خود را جستجو کرده و سرنوشت خود را تعیین کنند، طالبان هم اگر ادعا می کنند که مسلمان هستند باید دست از کشتار مردم بیگناه بردارند.

 

کلیدواژه