حمل 30, 1400 14:10 Asia/Kabul

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان از هر لحاظ به خیر و صلاح این کشور است و هیچ مشکلی ایجاد نمی کند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: خروج نیروهای امریکایی از افغانستان از هر لحاظ به خیر و صلاح این کشور است و هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

محمد اکرم عظیمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امریکا طی بیست سال گذشته کوچکترین قدمی در راه تامین امنیت در افغانستان بر نداشته و فقط به دنبال اهداف منطقه ای خود بوده و اگر حضورش ادامه هم داشته باشد کاری در این زمینه نخواهد کرد.

وی در رابطه با ابراز نگرانی برخی، از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و احتمال افزایش ناامنی ها با خروج این نیروها هم گفت: خروج نیروهای امریکایی از افغانستان از هر لحاظ به خیر مردم این کشور است، یک موضوع این است که طالبان حضور نیروهای امریکایی و ناتو را اشغالگری می دانند و جنگ خود را جهاد می خوانند، پس در صورتی که جنگ طالبان پس از خروج نیروهای خارجی هم ادامه داشته باشد به هیچ عنوان توجیه دینی برای کار خود نخواهند داشت و در آن صورت مردم و نیروهای امنیتی و نظامی افغان به دفاع از خاک خود خواهند پرداخت.

این کارشناس سیاسی در رابطه با اعلام دولت امریکا مبنی بر اینکه که تعدادی از نیروهای خود را به منظور پیگیری خروج امن نیروهای امریکایی از افغانستان به این کشور اعزام می کند، عنوان کرد: در صورتی که قضیه واقعا همان چیزی باشد که امریکایی ها اعلام کردند مشکلی ایجاد نمی کند اما برخی گزارش ها وجود دارد که دولت امریکا می خواهد نیروهای شرکت های امنیتی خصوصی را جایگزین نیروهای خود در افغانستان کند، شرکت هایی که در گذشته هم با دولت امریکا همکاری داشته اند.

عظیمی یاد آور شد: از سوی دیگر با توجه به چالش هایی که امریکا با برخی کشورهای منطقه دارد بعید است آنگونه که اعلام شده تا یازده سپتامبر سال جاری تمامی نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان خارج شوند. حتی اگر آن ها خارج شوند شرکت هایی که طی بیست سال گذشته نیروی نظامی در اختیار امریکایی ها قرار داده اند باز هم این کار را خواهند کرد و این نیروها جایگزین نیروهای ارتش امریکا در افغانستان خواهند شد.

وی در مورد برخورد طالبان با نشست پیش روی صلح در ترکیه گفت: اگرچه طالبان گفته اند تا زمان حضور نیروهای خارجی در افغانستان در هیچ مذاکره و نشستی شرکت نمی کنند اما به نظر می رسد که افکار عمومی این گروه را وادار به شرکت در این نشست کنند زیرا شرکت نکردن طالبان در چنین نشست هایی به هر بهانه ای که باشد قابل قبول نیست و احتمالا امریکایی ها هم طالبان را برای شرکت در این نشست توجیه خواهند کرد.

 

کلیدواژه