ثور 05, 1400 12:07 Asia/Kabul
  • جهان در گردباد کرونا؛ بی عدالتی در توزیع واکسن کرونا
    جهان در گردباد کرونا؛ بی عدالتی در توزیع واکسن کرونا

در حالی که موج جدید بیماری  کووید – 19، بسیاری از کشورهای جهان را فراگرفته است، تبعیض در توزیع واکسن کرونا و عدم امکان دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی چهره جدیدی از تبعیض و تروریسم را از سوی کشورهای ثروتمند جهان به نمایش گذاشته است.

سازمان جهانی بهداشت در تازه ترین گزارش خود ضمن تایید این موضوع که واکسن کرونا همچنان در کشورهای فقیر در دسترس نیست؛ نسبت به  ادامه بی عدالتی در توزیع واکسن در سایه بی تفاوتی و انفعال کشورهای ثروتمند تاکید کرده است.

این گزارش در حالی منتشر می شود که آمار قربانیان کووید-19 با موج های جدید این بیماری در حال افزایش است، شمار مبتلایان به کرونا در هند از مرز 16 میلیون نفر گذشته است و این کشور با کمبود کادر درمانی و فقدان تجهیزات پزشکی دست و پنجه نرم می کند.

کشورهای آمریکای لاتین و اکثر کشورهای قاره آفریقا نیز نه تنها به واکسن دسترسی ندارند بلکه از داشتن دارو وتجهیزات پزشکی نیز محروم هستند.

این شرایط در حالی است که از ابتدای شیوع این بیماری، بسیاری از مقامات سازمان های بین المللی برهمکاری و مشارکت کشورها برای مبارزه با این بیماری همه گیر تاکید کردند. با این حال در واقعیت از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا، دسترسی کشورهای ضعیف تر به دارو و درمان با کشورهای ثروتمند برابر نبود وهیچ کمکی نیز دریافت نکردند.

با کشف واکسن کرونا بارقه بهبود شرایط و پیشگیری از این بیماری، بسیاری را امیدوار و خوشحال کرد، مقامات سازمان جهانی بهداشت، برنامه توزیع واکسن کرونا را تحت پوشش «کوواکس» تعریف کردند و امیدوار بودند مطابق این برنامه، به کشورهای مختلف جهان واکسن تعلق گیرد؛ اما با گذشت زمان بسیاری از امیدها رنگ باخت.

"تدروس آدهانوم" مدیرکل سازمان جهانی بهداشت رسما اعلام کرده است که کشورهای فقیر هنوز به واکسن دسترسی ندارند.

براساس گزارش های منتشر شده تقریبا 900 میلیون دوز واکسن در سطح جهان تزریق شده است اما 81 درصد آن مربوط به کشورهای دارای درامد بالا یا متوسط رو به بالا است.

این تبعیض درحالی است که بسیاری از کشورهای ثروتمند جهان حتی واکسن کرونا را ذخیره کرده و حاضر به فروش یا ارائه آن به کشورهای دیگرنیستند. نتایج گزارش کمپین مقابله با فقر نشان می دهد کشورهای آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، استرالیا، کانادا و ژاپن تاکنون بیش از سه میلیارد دوز واکسن کرونا ذخیره کرده‌اند که این رقم بسیار بیشتر از نیاز آنها برای کل جمعیت‌شان است.

"میرون بریلینت" رئیس بخش امور بین الملل اتاق بازرگانی آمریکا از دولت جو بایدن خواست میلیون ها دوز از واکسن استرازنکا که در این کشور انبار شده است را به کشورهای آسیب دیده از همه گیری ویروس کرونا بفرستد؛ وی گفت: دوزهای این واکسن در آمریکا مورد نیاز نخواهد بود و این کشور تا اویل ماه ژوئن به اندازه کافی واکسن برای واکسینه کردن همه شهروندانش تولید خواهد کرد.

با این حال و به رغم همه توصیه ها  و درخواست های بین المللی در مقوله سلامتی نیز کشورهای ثروتمند، آپارتاید را در نوع جدید آن اعمال کرده اند.

بسیاری از این کشورها حتی در داخل نیز آپارتاید نژادی، مذهبی و... را در موضوع واکسیناسیون مد نظر قرار داده اند و در بعد خارجی نیز مانع دسترسی کشورهای ضعیف تر به واکسن شده اند. از سوی دیگر ادامه تحریم های آمریکا علیه برخی از کشورها در این شرایط نیز بعد دیگری از تروریسم دارویی را به نمایش گذاشته است.

"خوان مانوئل اولاریتا" کارشناس مسائل حقوقی و سیاسی در این زمینه گفت: موضوع واکسن به خودی خود سیاسی نیست، بلکه آن را سیاسی کرده اند. یعنی فقط شرکتهای چندملیتی وابسته به امپریالیسم مجاز به توزیع آن هستند و این گونه القا می شود که اگر کسی از این جریان پیروی نکند، راهی برای خروج از ورشکستگی اقتصادی نخواهد داشت.

به رغم همه شعارهای حقوق بشری و آزادی که سالهاست مقامات کشورهای اروپایی و آمریکایی سر می دهند اکنون در این برهه که جان میلیون ها انسان در خطر جدی قرار داد؛ آنها همچنان به بازی سیاسی و اقتصادی و قدرت طلبی خود مشغولند و واکسن کرونا را نیز دستمایه بازی جدید خود قرار داده اند.

کلیدواژه