ثور 07, 1400 13:33 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: کودتای 7 ثور سال 1357 زمینه تجاوز ارتش سرخ شوروی را به افغانستان فراهم ساخت که پیامد این تجاوز جنگ، کشتار و آواره گی ملت را در پی داشت و بعد از این کودتا بود که هسته های مقاومت در افغانستان شکل گرفت.

گل محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به کودتایی مارکسیستی 7 ثور(اردیبهشت) 1357 بر علیه حکومت محمد داود در افغانستان گفت: این کودتایی نگنین، سرآغاز بسیار وحشتانک برای تاریخ افغانستان بود و کلید بدبختی افغانستان از همین روز سیاه آغاز شد که تا به امروز نتایج تلخ آن ادامه دارد.

وی در ادامه افزود: در این کودتا خونین هزاران نفر از اندیشمندان، عالمان دینی، دانشجویان وجوانان افغانستان دسته جمعی اعدام شدند که تا هنوز پیکر بسیاری از آن ها پیدا نشده است و همگی در قبرهای دسته جمعی دفن شده اند.

مختاری بیان داشت: کودتای سال 1357 که توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان رهبری می شد، زمینه تجاوز ارتش سرخ شوروی را به افغانستان فراهم ساخت که پیامد این تجاوز قربانی شدن ملت افغانستان را در پی داشت که ملیون ها انسان کشته، زخمی و آواره شدند و تمام زیر ساخت های اقتصادی و اجتماعی افغانستان از هم فرو پاشید.

این کارشناس افغان اظهار داشت: بعد از این کودتا بود که هسته های مقاومت در افغانستان شکل گرفت و مردم و مجاهدین برای دفاع از ارزش های اسلامی و برای به دست آوردن استقلال طلبی در مقابل تجاوزگران و ایادی داخلی آن مقاومت کردند و سر انجام بعد از 14 سال مبارزه، توانستند که ارتش سرخ شوروی را از کشور خود اخراج کنند.

گل محمد مختاری در ادامه افزود: بعد از خروج شوروی از افغانستان که در نتیجه سرنگونی حکومت وابسته به آن را در افغانستان به دنبال داشت، حکومت مجاهدین در افغانستان روی کار آمد ولی مجاهدین نتوانستند از این فرصت استفاده کنند و البته با دخالت های فروانی هم که از سوی دشمنان اسلام صورت گرفت، نگذاشتند که حکومت جهادی در افغانستان شکل بگیرد و به اختلافات دامن زدند که تا هنوز هم پیامدهای این اختلاف ادامه دارد.

وی در ادامه به تجاوز قدرت های خارجی به افغانستان اشاره کرد و گفت هیچ کس تا کنون نتوانسته است با زور بر مردم افغانستان حکومت کند و همگان باید بدانند که با زور و خشونت نمی شود به نتیجه دلخوا رسید و نمی شود مردم و اندیشه های آنان را نادیده گرفت و تفکر یک قوم و قبیله را بر جامعه تحمیل کرد.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: ما در حال حاضر هم یک تجربه تازه در پیش رو داریم و گروه طالبان هنوز هم بر طبل جنگ می کوبند و نمی خواهند که از طریق مذاکره اختلافات حل شود و می خواهند با خروج نیروهای خارجی دوباره با زور قدرت را در دست بگیرند و یک بار دیگر بر سرنوشت مردم حاکم شوند.

کلیدواژه