ثور 09, 1400 14:07 Asia/Kabul

طالبان تاکنون هیچ طرحی برای صلح ارایه نداده اند اما اگر طرح قابل ارایه یا برنامه ای در این زمینه داشته باشند گام مثبتی در مسیر صلح خواهد بود

کارشناس سیاسی افغان گفت: طالبان تاکنون هیچ طرحی برای صلح ارایه نداده اند اما اگر طرح قابل ارایه یا برنامه ای در این زمینه داشته باشند گام مثبتی در مسیر صلح خواهد بود.

داکتر غلام قادر سکندری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برخی خبرها مبنی بر اینکه طالبان پیش نویس طرح صلح خود را به شورای عالی مصالحه ملی افغانستان فرستاده اند، اظهار داشت: تاکنون طرحی با این مضمون منتشر نشده اما در صورتی که طالبان یک طرح واقعی ارایه داده باشند که در چارچوب آن وارد مذاکرات صلح شوند گام مثبتی برای رسیدن به صلح است زیرا در گذشته طالبان هیچ طرحی ارایه نکرده اند و آنچه از سوی آنان مطرح شده فقط در صحبت و اعلامیه بوده است.

وی افزود: اگر طالبان به این نتیجه رسیده باشند که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طرف این گروه دولت افغانستان خواهد بود و باید به سوی صلح حرکت کنند نیز، قدم مثبتی است زیرا نظر دولت و سیاسیون افغان هم این است که تنها از طریق صلح می توان مشکل افغانستان را حل کرد.

به گفته این کارشناس سیاسی دو گزینه بیشتر وجود ندارد؛ جنگ و صلح. طالبان یا با مردم و دولت افغانستان صلح می کنند یا جنگ و اگر جنگ به نتیجه می رسید طی بیست سال گذشته و قبل از آن به نتیجه می رسید. این افغان ها هستند که از جنگ آسیب می بینند و زیرساخت ها و منابع عمومی افغانستان تخریب می شود. در صورتی که طرفین از خود حسن نیت نشان دهند و به توافق برسند شاهد بهبود وضعیت این کشور خواهیم بود.

سکندری با اشاره به نامه هایی که در گذشته از سوی طالبان به برخی شخصیت های سیاسی و جهادی افغانستان مانند عبدالرب رسول سیاف، محمد محقق و برخی دیگر فرستاده شده بود و پیش نویس طرح صلحی هم که به تازگی به شورای مصالحه ملی ارایه کرده اند گفت: نامه هایی که در گذشته فرستاده می شد لحن تهدید آمیز داشت، اما اینکه طرحی در مورد صلح ارایه شود و نامه ای ارسال شده باشد که محتوای صلح آمیز داشته باشد یک قدم مثبت است.

این کارشناس سیاسی در مورد اظهار نظر عطاء الرحمان سلیم معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان مبنی بر اینکه تلفیق طرح طالبان و طرح این شورا کار سختی نیست، عنوان کرد: این یک دیدگاه صلح جویانه است اما واقعیت این است که بین طرف جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان اختلافات جدی وجود دارد که در مذاکرات قطر و مسکو این موضوع مشخص شد ضمن اینکه سازمان ملل هم تاکنون نتوانسته طالبان را به شرکت در نشست ترکیه ترغیب کند.

وی اضافه کرد: این مساله ناشی از دیدگاه های انحصار گرایانه طالبان است اما طرف مقابل طالبان تعداد اندکی نیستند که طالبان بتواند آن ها را شکست دهد، اصل نظام جمهوری اسلامی افغانستان را همه در این کشور قبول دارند، طالبان از طریق جنگ به جایی نمی رسند اما اگر صلح برقرار نشود جنگ شدت پیدا می کند و باز هم مردم بیشترین آسیب را خواهند دید.

 

کلیدواژه