ثور 11, 1400 12:38 Asia/Kabul

تا زمانی که حمایت خارجی از جنگ افغانستان ادامه داشته باشد، طرفین جنگ به برنامه های خارجی ها بی طرف نشوند و متضررین جنگ در روند صلح حضور نداشته باشند جنگ پایان نمی یابد

تحلیلگر سیاسی افغان گفت: تا زمانی که حمایت خارجی از جنگ افغانستان ادامه داشته باشد، طرفین جنگ در داخل نسبت به برنامه های خارجی ها بی طرف نشوند و متضررین جنگ در روند صلح حضور نداشته باشند این جنگ پایان نمی یابد.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: طی چهل سال گذشته مراکزتمام گروه هایی که به هر نامی علیه نظام افغانستان قد علم کرده اند در کشورهای خارجی بوده و از آن طریق تجهیز، تسلیح و تامین مالی شده اند.

وی افزود: اکنون هم رهبران طالبان با خانواده های خود در پاکستان زندگی می کنند و زخمی های طالبان در بیمارستان های پاکستان درمان می شوند از اینرو طبیعی است که این گروه در تصمیم گیری های خود استقلال لازم را ندارد و نیاز به مشورت و نظر پاکستانی ها دارد.

این کارشناس سیاسی در مورد برخی گمانه زنی ها مبنی بر اینکه هیات سیاسی طالبان اخیرا به پاکستان سفر کرده تا نظر رهبران این گروه و یا سازمان استخبارات اردوی پاکستان را در زمینه نشست استانبول داشته باشد، عنوان کرد: مساله نشست استانبول از سطح پاکستان بالاتر است، زیرا این نشست به خواست کشورهای بزرگ جهان و منطقه تنظیم شده و نظر و تصمیم پاکستانی ها تاثیری در آن نداشته است.

خروتی در این خصوص که دولت افغانستان طالبان را به جنگ طلبی متهم می کند، عنوان کرد: این روندی معمول است، طالبان هم دولت را متهم می کند که به تعهدات توافقنامه دوحه عمل نکرده، این ها جزء تلاش هایی است که طرفین قبل از انجام مذاکرات انجام می دهند. نکته مهم این است که در هر صورت بازنده اصلی جنگ میان طرف های مختلف در افغانستان مردم این کشور هستند که طی چهار دهه گذشته عزیزانشان کشته و زخمی شده اند، دارایی هایشان از بین رفته و بی خانمان شده اند و اگر صلحی هم به میان آید برنده آن مردم خواهند بود.

به گفته این کارشناس سیاسی جنگ چهل ساله در افغانستان جنگ بین افغان ها نبوده و افغان ها فقط هیزم جنگ بوده اند. این جنگ بین کشورهای خارجی است. جنگ سیاسی، اقتصادی و نظامی بین روسیه و امریکا و جنگ بین هند و چین و بین هند و پاکستان است. بنابراین تا زمانی که از یک طرف این کشورها از رقابت های خود دست برندارند و از طرف دیگر دولت افغانستان و مخالفین نظامی آن بی طرفی خود را در این رقابت ها حفظ نکنند جنگ خاتمه پیدا نمی کند.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر این است که کسانی که در جنگ متضرر شده اند باید در برنامه های صلح نقش داشته باشند و نظر آن ها در مورد پایان جنگ و صلح مورد توجه قرار بگیرد. این در حالی است که بیشتر، افرادی از سوی دولت افغانستان در روند صلح درگیر هستند که تابعیت های دوگانه دارند و خانواده هایشان در خارج از افغانستان هستند، طرف مقابل دولت افغانستان هم چنین وضعیتی دارد.

 

کلیدواژه