طالبان همچنان خشونت را به عنوان ابزار قدرتمندی برای رسیدن به خواسته های خود می دانند
(last modified 1400-02-26T09:58:02+00:00 )
ثور 26, 1400 14:28 Asia/Kabul

طالبان همچنان خشونت و ناامنی را به عنوان ابزار قدرتمندی برای رسیدن به خواسته های خود می دانند و به سادگی از آن دست نمی کشند

سخنگوی گروه تماس احزاب افغانستان گفت: طالبان همچنان خشونت و ناامنی را به عنوان ابزار قدرتمندی برای رسیدن به خواسته های خود می دانند و به سادگی از آن دست نمی کشند.

سید حسین هادی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: آتش بس سه روزه که طالبان به مناسبت ایام عید سعید فطر اعلام کردند سابقه هم داشته اما این به هیچ عنوان کافی نبوده و نیست ضمن اینکه در گذشته هم این آتش بس نقض شده و طی روزهای اخیر هم نقض شد.

وی افزود: طالبان در عین حالی که در بین خود دچار چند دستگی هستند جنگ و ناامنی را بزرگترین ابزار برای رسیدن به منافع خود و قدرت می دانند در کنار آن یک ابزار دیگر هم از سوی برخی قدرت ها به طالبان داده شده که به رسمیت شناسی این گروه است به گونه ای که طالبان از یک گروه تروریستی به یک گروه مخالف، ناراضی و شورشی تبدیل شد که این می تواند قدرت طالبان را در مذاکرات بین افغانی افزایش دهد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: با توجه به حملات خونبار اخیر در افغانستان به ویژه حمله به مدرسه دخترانه سیدالشهدا (ع) در کابل افکار عمومی در داخل و خارج از افغانستان علیه طالبان و جنگ و خشونت در این کشور بار دیگر تحریک شد و مراجع عظام تقلید در دنیای اسلام، شخصیت های کشورهای غیر اسلامی و حتی پاپ، جنگ و خشونت در افغانستان را محکوم کرده و خواستار پایان آن شدند.

هادی اظهار کرد: این مسایل باعث شد که طالبان بلافاصله پس از عید سعید فطر با هیاتی که از سوی دولت معرفی شده بود صحبت کنند و بگویند که برای پایان دادن به جنگ تلاش می کنند و گفت و گوهای بین افغانی در قطر دوباره آغاز شود و بن بستی که به وجود آمده بود شکسته شود.

وی با اشاره به این قضیه که طالبان از تلاش برای ادامه آتش بس صحبت کرده اند در حالیکه قبلا گفته بودند این آتش بس تمدید نخواهد شد، عنوان کرد: به هر صورت طالبان جنگ و خشونت را به عنوان ابزار قدرتمندی برای خود می دانند و تا زمانی که هفت هزار زندانی شان از زندان های دولت افغانستان آزاد نشوند و به خواسته های خود نرسند، دست از خشونت بر نمی دارند، ممکن است دیگر به نیروهای خارجی حمله نکنند اما حمله به نیروهای افغان را به نفع خود می دانند.

هادی در مورد اظهارات حمدالله محب مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان مبنی بر اینکه طالبان خواستار فروپاشی نظام کنونی در افغانستان هستند، عنوان کرد: نظام کنونی در افغانستان با نظام دهه هفتاد متفاوت است؛ آن نظام از درون دچار فروپاشی شد اما اکنون نیروهای مسلح افغانستان می توانند دستاوردها را حفظ کنند و امنیت افغانستان را هم تامین کنند.

وی اضافه کرد: اکنون حکومت افغانستان یک حکومت رسمی است و طالبان نمی توانند حکومت جدیدی را به زور بر سر کار آورند، مردم از این حکومت حمایت می کنند،طالبان خودشان هم به این نتیجه رسیده اند اما تلاش می کنند که به طرق مختلف بر حکومت فعلی فشار وارد کنند تا حداقل در مذاکرات بین افغانی امتیاز بیشتری به دست آورند.

 

کلیدواژه