سومین نشست بی نتیجه شورای امنیت درباره فلسطین؛ تداوم کارشکنی آمریکا
(last modified 1400-02-27T07:16:05+00:00 )
ثور 27, 1400 11:46 Asia/Kabul
  • سومین نشست بی نتیجه شورای امنیت درباره فلسطین؛ تداوم کارشکنی آمریکا
    سومین نشست بی نتیجه شورای امنیت درباره فلسطین؛ تداوم کارشکنی آمریکا

شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر نتوانست به دلیل کارشکنی آمریکا به اجماع نظر برای محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها دست یابد.

نشست مجازی شورای امنیت درباره تحولات فلسطین و غزه روز یکشنبه بدون هیچ نتیجه مشخصی پایان یافت.

این نشست که به درخواست چین، نروژ و تونس برای بررسی درگیری ها میان رژیم صهیونیستی و گروه های مقاومت فلسطین برگزار شد، سومین نشست این شورا طی یک هفته گذشته در این زمینه بود.

دو نشست قبلی نیز با کارشکنی آمریکا و جلوگیری از محکومیت خشونت های اسرائیل علیه فلسطینی ها بدون انتشار بیانیه مشترک پایان یافته بود.

در نشست های قبلی، از میان 15 عضو شورای امنیت، 14 عضو با صدور بیانیه‌ای مشترک برای کاستن از تنش‌ها موافق بودند و تنها آمریکا مخالف بود.

چین، نروژو تونس در نشست سوم در بیانیه ای، نسبت به وضعیت غزه و افزایش شمار تلفات غیرنظامیان ابراز نگرانی عمیق کردند و خواستار پایان فوری درگیری ها، احترام کامل به قوانین بین‌المللی از جمله حقوق بشردوستانه بین‌المللی و حمایت از غیرنظامیان به ویژه کودکان شدند.

"وانگ یی"  وزیر خارجه چین نیز ضمن انتقاد از مواضع آمریکا تاکید کرد که ممانعت واشنگتن باعث شده است که شورای امنیت نتواند با یک صدای واحد صحبت کند.

وی تصریح کرد: ریاکاری آمریکا در موضوع حقوق بشر از سوی جامعه بین الملل مورد انتقاد قرار دارد، در موضوع فلسطین تعداد زیادی از مسلمانان در درگیری ها آسیب دیده اند اما آنها چشمان خود را بسته اند.

وی از واشنگتن خواست که مسئولیت های خود را در قبال این درگیری ها بپذیرد و موضع خود را مشخص و بازتنظیم کند.

موضع صریح وزیر خارجه چین درباره نقش منفی آمریکا و مانع تراشی آن برای حصول توافق بین اعضای شورای امنیت به منظور موضعگیری قاطعانه و محکوم کردن جنایات بی سابقه و غیر قابل توجیه اسرائیل علیه فلسطینی ها نشان می دهد که دولت بایدن به رغم ادعاهای حقوق بشری اش، اما در عمل چشم خود را بر روی حملات ضد انسانی رژیم صهیونیستی علیه مردم باریکه غزه و نیز تشدید خشونت ها در کرانه باختری و قدس علیه فلسطینی ها بسته است.

در واقع واشنگتن به بهانه حق اسرائیل برای دفاع از خود، به توجیه حملات هوایی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه پرداخته است.

در حالی که مردم جهان از طریق پوشش زنده رسانه ها شاهد حملات مستقیم هوایی و حملات توپخانه ای رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطینی در غزه و کشتارغیرقابل توجیه آنها هستند. ارتش رژیم صهیونیستی از سه شنبه گذشته حملات وحشیانه‌ای را به نوار غزه آغاز کرده و تاکنون دهها غیرنظامی که اکثر آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، به شهادت رسانده‌ است.

آمریکا سابقه طولانی در زمینه جلوگیری از موضع گیری قاطعانه شورای امنیت علیه اسرائیل داشته و تاکنون 44 بار در حمایت از رژیم صهیونیستی از حق وتو استفاده کرده است و در بسیاری از موارد هم از همان ابتدا مانع از قرار گرفتن موارد ضد اسرائیلی در دستور کار شورای امنیت شده است.

در دور جدید حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌گناه فلسطین هم آمریکا در دو نشست غیرعلنی شورای امنیت با هرگونه تصویب بیانیه ریاستی که تنها خواستار توقف تنش شده بود، مخالفت کرد.

دولت بایدن به رغم ادعاهای گزافی که در زمینه حمایت از چندجانبه گرایی و حقوق بشر مطرح کرده، همسو با دولت‌های پیشین آمریکا آشکارا نشان داد که در حمایت از اسرائیل هیچ تفاوتی با دولت ترامپ ندارد و به همین دلیل  از رئیس جمهور تا سایر مقامات آمریکایی مانند وزرای دفاع و خارجه، به بهانه حق اسرائیل برای دفاع از خود، عملا به رژیم صهیونیستی برای اقدامات ضد انسانی اش علیه فلسطینی ها چراغ سبز داده و به توجیه تمام جنایات این رژیم در چارچوب این به اصطلاح  حق، پرداخته اند.

با این حال این موضع دولت بایدن با انتقادات زیادی حتی در کنگره آمریکا مواجه شده است.

"برنی سندرز سناتور مستقل آمریکایی با تاکید بر لزوم برقراری فوری آتش بس در غزه گفت : کمک های نظامی حدود 4 میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل برای نقض حقوق بشر در این منطقه استفاده می شود و این امر غیرقانونی است.

کلیدواژه