گفت وگو میان ادیان الهی؛ پیش نیاز تحقق صلح و امنیت در جهان + فایل صوتی
(last modified 1400-02-29T07:46:59+00:00 )
ثور 29, 1400 12:16 Asia/Kabul

مروری بر رخدادهای یکدهه اخیر و رشد افراط گرایی و خشونت هایی که به نام مذهب و دین رخ داده است ، نشان می دهد که نیاز امروز بشریت رشد بینش و آگاهی از حقایق ادیان الهی است .

متاسفانه به علت تحریف و تبلیغات دروغین،ارزش های واقعی دین و معنویت در روابط بین الملل مغفول مانده و  جریان های انحرافی و مکاتب  و تفکرات نژاد پرستانه همچون صهیونیسم ، نفرت و خشونت را در جهان گسترش داده اند که محصول آن جنگ و اشغالگری و تروریسم وخشونت های سازمان یافته  است .

سفر  ظریف وزیر امور خارجه ایران به اروپا و دیدار اخیر وی با پاپ فرانسیس در واتیکان ، فرصتی برای بیان این واقعیت ها  فراهم ساخت.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در همین خصوص در دیدارش  با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان در باره موضوعات مهمی از جمله  دیدگاه مشترک ادیان الهی در زمینه مبانی اخلاقی در جامعه جهانی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

ظریف در این گفت و گو ضمن ارائه تصویری از شرایط ناشی از تحریم های یکجانبه و ظالمانه ایالات متحده علیه مردم ایران به ویژه در حوزه دارو و واکسن،  به  تشریح شرایط سخت تحمیل  شده بر مردم فلسطین  و ضرروت حمایت جهانی از ملت تحت ستم فلسطین ،پرداخت .

واقعیت این است که ارزش های انسانی نهفته درادیان الهی، سازوکارهایی مؤثر برای مبارزه با  نژادپرستی، دین ستیزی وافراط گرایی است؛اما از این ظرفیت عظیم بدرستی استفاده نشده است .

مقابله با این چالش اقتضا می کند که رهبران  و علمای دینی در جهان هرگونه نفرت پراکنی و اقدامات خشونت آمیز را محکوم کرده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از نقض حقوق  انسانی به عمل آورند.

این  موضوع   از دو جهت  مهم است. نخست ؛سبب شفاف شدن دید گاه ها نسبت به ادیان الهی و شناخت  حقیقت در مقابل تحریف ها از دین و معنویت خواهد شد ؛و دوم انکه به شناخت منشاء و کانون اصلی افراط گرایی هاو خشونت در جهان کمک خواهد کرد.

 در وضعیت کنونی جهان به دو گروه  تقسیم شده است، گروهی که تروریسم  و خشونت و جنگ و تجاوز گری را تولید کرده و از آن پشتیبانی می‌کند و آن را به کشورهای دیگر تحمیل می کند و گروه دوم قربانیان جنگ ها و تروریسم و خشونت و افراط گرایی هستند.

از این منظر ،هم اندیشی و تعامل بین ادیان الهی بویژه اسلام و مسیحیت در این برهه زمانی بسیار ضروری‌ست ، چون می تواند با از بین بردن بی‌اعتمادی‌ها، به ایجاد همدلی و زیستن همراه با احترام به حقوق همه فرهنگ ها و ملت ها و گرفتن بهانه از جنگ افروزان ، به گسترش امنیت در جهان کمک کند.

گفت‌وگوی دینی و تعاملات فرهنگی بی تردید ضرورت امروز جهان در تقویت و تحکیم صلح و آرامش بوده و هست ؛ گفت‌وگوهایی که می تواند با تاکید بر اشتراکات و دوری از تفرقه و تفاوت ها در راستای رفع سوء تفاهمات گام بردارد و مسیری جدید را برای مقابله با افراطی گری و خشونت بگشاید.

دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری ادیان چند سال قبل در سفری به ایتالیا و دیدار با پاپ در واتیکان تصریح کرد ؛این گفت‌وگوها فرصت مغتنمی است تا با تاکید بر اشتراکات دینی و توسعه همکاری های مشترک بتوان زمینه را برای ایجاد صلح و ثبات در جهان فراهم نمود.

بی تردید امروز هم ضرورت انکارناپذیر و نیاز جهان در تعامل دینی وتقویت دیپلماسی فرهنگی و دینی است. اسلام؛ دین اندیشیدن و شناخت  حقیقت است. حقیقتی که می تواند سرنوشت بشری را تغییر و به سوی صلح و امنیت واقعی سوق دهدودر نهایت به ایجاد فضایی بهتر کمک نماید.

 

کلیدواژه