جوزا 03, 1400 14:10 Asia/Kabul

گسترش و شدت جنگ از سوی طالبان از دلایل حملات هوایی نیروهای امریکایی به مواضع طالبان در ولایت زابل در جنوب افغانستان است

کارشناس سیاسی افغان گفت: گسترش و شدت جنگ از سوی طالبان از دلایل حملات هوایی نیروهای امریکایی به مواضع طالبان در ولایت زابل در جنوب افغانستان است.

اکبر جاهد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: شرایط جنگی در افغانستان هنوز حاکم است و طرف های درگیر هر کدام تاکید بر جنگ دارند تا بتوانند از این طریق خواسته های خود را به کرسی بنشانند.

وی افزود: حملات اخیر طالبان و شدت گرفتن جنگ توسط آنان از یک طرف و حملات متقابل نیروهای امنیتی در برابر طالبان بر واکنش نیروهای امریکایی و نقض توافقنامه امریکا و طالبان هم تاثیر گذاشته است، البته هیچ کدام از طرف ها به توافقنامه ای که امضا کرده بودند، پایبند نمانده اند.

به گفته این کارشناس سیاسی پس از توافقنامه ای که بین امریکایی ها و طالبان به امضا رسید امیدواری هایی به وجود آمد مبنی بر اینکه جنگ بار دیگر شعله ور نشود و افغانستان بار دیگر شاهد کندی روند صلح نباشد اما جنگ ها ادامه پیدا کرد و شدت گرفت. این حملات هوایی امریکا به طالبان می تواند به عنوان اهرم فشاری هم بر طالبان تلقی شود تا مذاکرات صلح را جدی بگیرد.

جاهد عنوان کرد: امریکایی ها یازدهم سپتامبر سال 2001 را تاریخ تکمیل خروج نیروهای خود از افغانستان اعلام کرده اند اما مشخص نیست که آیا خروج این نیروها در این تاریخ تکمیل می شود یا خیر به هر صورت خواست مردم افغانستان به عنوان قربانیان اصلی این جنگ از طرف های درگیر این است که به اراده مردم که همان برقراری صلح است تمکین کنند و به صلح و امنیت احترام قایل شوند.

گفتنی است: در حالی که بحث خروج نیروهای خارجی از افغانستان مطرح است و خروج نیروهای کشورهای مختلف به ویژه امریکایی ها از افغانستان عملا آغاز شده، جنگنده‌های آمریکایی شب گذشته مواضع طالبان را در ولسوالی "شهر صفا" در ولایت زابل در جنوب افغانستان هدف قرار دادند. برخی منابع اعلام کردند که در این حملات هوایی دست کم ۱۱ نفر از طالبان کشته شدند.

 

کلیدواژه